خبر

طعم مهربانی بیشتر از هر زمان دیگر احساس خواهد شد

راضیه-فولادوند

طراح پوستر : راضیه فولادوند

اما چه باید کرد اول باید از خودمان شروع کنیم و روحیه خود را تقویت کنیم و به گرانی ها فکر نکنیم به راه حل بیرون رفت از آن یا عبور راحت تر از این شرایط اندیشه کنیم . و یکدیگر را به صبوری و مراعات حال دیگران تشویق کنیم شاید شنونده ما کسی باشد که خود دست در آتش گرانی دارد و به بالا تر رفتن قیمت ها دامن می زند شاید کسی باشد که دستش به جایی میرسد شاید وزیری یا وکیلی با واسظه یا بی واسطه حرف دل ما را بشنود و او هم همچون ما دلش برای خود و جامعه بسوزد و به دنبال راه حل مناسب و عملیاتی کردن آن برود .

نسل ما که زمان قیام امام خمینی {ره} سربازان در گهواره بودیم سختی ها و مرارت های بسیاری را دیدم و تجربه های سخت تر از این شرایط را سپری کردیم زمان جنگ مایحتاج اولیه مردم کم و نایاب شده بود و لی آن روزها مال پرستان کمتری در شهر ما می زیستند و احتکار و اختلاس کمتر بود و دولت هم برای تامین نیاز های اصلی مردم اقدام به توزیع کوپن کرد و این شیوه بسیار خوب جواب  داد .

ما در زمان جنگ نظامی این تجربه را داشتیم  و تصور می کنم اکنون که شرایط شرایط جنگ اقتصادی است ضروری تر می نماید که دولت تدبیر ، امید را به اقشار کم در آمد باز گرداند و ارزاق مهم مثل لبنیات، گوشت، برنج و چیز هایی از این قبیل را به شیوه کوپونی توزیع نماید با اتخاذ چنین شیوه ای اگر دلار هم هرچه بالا برود این اطمینان خاطر برای همه وجود خواهد داشت که ارزاق اصلی به تتساوی با قیمت یکسان برای مصرف معمول دست همه خواهد رسید واگر کسی نیاز بیشتر از حد معمول داشت از بازار آزاد خرید خواهد کرد بازار آزادی که دیگر قیمتها با آنسوی مرز تفاوت چندانی ندارد و دیگر سود جویان دست از صادرات قاچاق  برداشته ومواد و آذوقه این مردم در همین کشور خواهد ماند و به مرور دولت می تواند  اوضاع را بیشتر و بهتر کنترل کرده و سهمیه ها را بیشتر و قیمت ها را کاهش دهد .
اما این شیوه نیاز به یک عزم ملی در تمام سطوح دارد از سویی مدیران و برنامه ریزان باید بستر آن را فراهم کنند که شکر خدا با ورود بسیج در توزیع گوشت  و نجربه سازمان یافته آن بر اساس کد ملی کار را برای  موارد دیگر سهل و آسان تر خواهد کرد .
در راستای این حرکت نیاز به کنترل بیشتری در خصوص  توزیع عادلانه و مبارزه با محتکرین بیشتر از پیش احساس می شود چرا که بازار اجناس کوپونی هم خود شرایط جدیدی رابرای سود جویان فراهم می کند که دو وجه را باید دید یکی عاملان توزیع کالا و دیگری بازار سیاهی که سود جویان  بنا میکنند و از افراد نیازمند یا مرفح به قیمت پائین خرید و در بازار سیاه  به فروش می رسانند .
هرچند اگر این بازار به شکل خرده فرشی باشد یعنی ایجاد کسب و کاری برای خانواده های کم در آمد نماید  بد نیست و لازم است حمایت هم شود چون شرایط شرایط  متفاوتی هست و باید به  انگیزه افراد ی که وارد این چرخه می شوند دقت داشت . و در عین حال باید مقابل خرید های سازمان یافته برای ضربه زدن به سیستم کوپونی را گرفت .

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


*

دکمه بازگشت به بالا