خبر

الگویی از امام مهربانی‌ها ارائه نداده‌ایم

در آموزه‌های مهدویت با سه نقص مواجهیم

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا از شیراز، بیست و ششمین نشست تخصصی مهدویت در دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس با موضوع «مهدویت‌پژوهی، ضرورت‌ها، الزامات و راهبردها» با سخنرانی حجت‌الاسلام امیرمحسن عرفان پژوهشگر برتر حوزه مهدویت و مؤلف کتاب‌ها و مقالات متعدد مهدویت در دانشگاه آزاد شیراز برگزار شد.(بیشتر بخوانید)

پژوهشگر برتر حوزه مهدویت با طرح این سؤال که اساساً چه نیازی است که نگاه‌مان به مهدویت کلان و راهبردی باشد، بیان کرد: نخستین ضرورت، پیشتازی رقبا در عرصه مهدویت است؛ چراکه آنها بسیار فعال هستند. رقبای ما مانند یهودیت و مسیحیت در گرایش‌های مطالعاتی خود مقوله منجی و نجات را مورد توجه قرار دادند.

حجت‌الاسلام امیرمحسن عرفان بیان کرد: مضامین آخرالزمان و انبوهی از اندیشه‌های آخرالزمانی را حتی می‌توانیم در دیالوگ سیاستمداران یهودی و غربی ببینیم. به‌طور مثال بابانوئل نام کشیش معروف است که کلباسی در کتاب خود می‌گوید «بابانوئل نمادی است از امانوئل که زمینه‌ساز ظهور مسیحیت است». امانوئل نماد جنگ و خونریزی آخرالزمانی است؛ اما بابانوئل اکنون تبدیل به نماد مهربانی و عطوفت شده که نه‌تنها بچه‌های مسیحی بلکه کل بچه‌ها ببینند که رقبا چگونه از نمادهای آخرالزمانی خوب استفاده می‌کنند.

مؤلف کتاب‌ها و مقالات متعدد در حوزه مهدویت ادامه داد: نتوانسته‌ایم از امام مهربانی‌ها الگویی ارائه دهیم و در این مقوله متأسفانه دست ما خالی است و برعکس به سمت مهدی‌هراسی پیش رفتیم.

پژوهشگر مهدویت توضیح داد: در آموزه‌های مهدویت با سه نقص مواجهیم، یکی نقصان در گستره، دوم نقصان در درک و سوم نقصان در اجرا که در مقوله نقصان در درک، جامعه ما متأسفانه در درک آموزه مهدویت دارای اجماع تمدنی نیست و هنوز قوت و غنای مهدویت به‌درستی درک نشده؛ چراکه نگاه ما حداقلی و سطحی است در حالی که در پیوند بین آموزه مهدویت و اقتصاد و سیاست و هنر و معماری و موسیقی انبوهی از موضوعات قابل تأمل موجود است.

وی در توضیح سومین رویکرد تمدنی، آن را عبارت از فهم‌های ناقص در زمینه مهدویت دانست و متذکر شد: خاستگاه این فهم‌های ناقص در حوزه و دانشگاه است. در دانشگاه، گروه به نام تجددگرایان یا سکولارهای مسلمان داریم؛ آنان نگاه حداقلی به مهدویت دارند و قائل به نسبیت و مدرنیته اسلامی هستند. یعنی همان راهی که ترکیه رفته است و قائل به علم دینی نیستند.

مدرس حوزه و دانشگاه و پژوهشگر مهدوی در تشریح این دیدگاه بیان کرد: با وجود آنکه معتقدیم که در اسلام دولت اسلامی داریم، اما اینها قائل به تشکیل حکومت در عصر غیبت نیستند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


*

دکمه بازگشت به بالا