خبر

با خود مهربان باشید

افرادی که نسبت به نیاز های خود بی توجه اند. نمی توانند ادعای خوشبختی کنند. این افراد که  معمولا سبک زندگی ناسالمی دارند، از نظر بهداشت روانی در معرض خطر ابتلا به اختلالات  روانی از جمله افسردگی قرار دارند.

 بنابراین نخستین اصل بهداشت روان، صلح بادرون و بیرون خود است.  به عبارتی باید دوست مهربانی برای خود باشید. اما چگونه می توان با همه مهربان بود.

adminchat copy 2_0000_Layer 3

پیشنهادات زیر را مطالعه کنید:

adminchat copy 2_0013_Layer 16

خود را به صورت نامشروط دوست بدارید.

عشق نامشروط یعنی برای دوست داشتن خود، اگر و اما نگذارید و حتی در شرایطی که  رفتارتان نامناسب است، باز خود را دوست بدارید.  افرادی که در کودکی با عشق بدون شرط مادر پرورش یافته اند، رفتارشان را از شخصیت خود  جدا می کنند و اشتبا هات خود را به حساب “بدبودن” شخصیت خود نمی گذارند.

adminchat copy 2_0011_Layer 14

با جسم خود مهربان باشید.

اگر باور داشته باشید که فردی بی همتا و بی نظیر هستید، با جسم خود نیز با مهربانی رفتار خواهید کرد. افرادی که با خود مهربان هستند، به سلامتی خود توجه دارند و به میزان کافی  استراحت می کنند، از رژیم غذایی متعادلی برخوردارند، ورزش می کنند، به سیگار، الکل یا  دیگر مواد مخدر گرایشی ندارند.

adminchat copy 2_0003_Layer 6

با روح و روان خود مهربان باشید.

مهربانی با خود یعنی مهربانی با روان و ذهن ممکن است از حود بپرسید چنین چیزی چگونه  عملی خواهد بود. افراد مهربان با خود به سلامت روان توجه دارند. آن ها می دانند که نگرانی  نسبت به آینده و افکار منفی و غیر منطقی؛ آرامش آنان را بهم می ریزد و به تنش و استرس می  انجامد.

آن ها می کوشند برای کمک به خود از استرس های زندگی بکاهند. از این رو، از ذهن خود  مراقبت می کنند و اجازه نمی دهند افکار منفی همچون علف هرز در مزرعه ذهن شان نشو نما  کند.

adminchat copy 2_0005_Layer 8

خود را ببخشید.

شما در مقام انسان حق اشتباه دارید. در صروت اشتباه کردن خود را ببخشید و به جای سرزنش  و ملامت خود، سعی کنید از اشتبا هات تان پند بگیرید.

adminchat copy 2_0009_Layer 12

از انرژی خود استفاده بهینه کنید. 

انرژی انسان از استراحت، غذاخوردن و پرداختن به فعالیت های لذت بخش کسب می شود و در  فعالیت های جسمانی و روانی صرف می شود. میزان انرژی محدود است، به همین دلیل کار  بدنی همراه با کار فکری بیش از اندازه انسان را خسته می کند.

بنابراین سعی کنید در فعالیت های سازنده به نحو احسن از انرژی خود استفاده نمایید و در عین  حال به خود فرصت تامین انرژی بدهید.

adminchat copy 2_0004_Layer 7


به رشد روحی و معنوی خود توجه کنید

مهربانی با خود، یعنی فرد به رشد خود در همه ابعاد توجه کند. یکی از ابعاد انسان بعد معنوی  است. افراد مهربان با خود، می کوشند صفات غیر اخلاقی و ناپسند را از خود بزدایند و صفات  مثبت و نیکو را جایگزین کنند. این افراد معمولا بیش از دیگران به مسایل اخلاقی پایبند هستند.

بنابراین ارزش هایی مانند راستگویی، صداقت، پاکدامنی و فروتنی برای آن ها مهم است و سعی  می کنند این ارزش ها را در خود ایجاد کنند.

▪ با کمال گرایی وداع کنید.

افرادی که با خود مهربان اند، کمال گرایی را کنار می گذارند، چون می دانند با این ویژگی نمی  توانند به اهداف خود برسند، در عوض، آن ها سعی می کنند بر اساس معیار ها و ارزش های  خود عمل کنند و انتظار ندارند در هر کاری بهترین باشند. آن ها به جای رقابت با دیگران، با  گذشته خود رقابت می کنند و به جای تاکید بر “بهترین” بودن و سبقت گرفتن از دیگران، خود  را برای متوسط بودن آماده کرده اند. به عبارتی آن ها این جرات را دارند که در حد متوسط  ظاهر شوند، بدین معنا که در هر کاری نمی خواهند اول باشند واگر رتبه اول را کسب نکردند  خود را سرزنش نمی کنند.  افرادی که با خود مهربان هستند اشتباه کردن را حق مسلم خود می دانند و به جای ملامت و  سرزنش خود سعی می کنند از اشتبا هات درس بگیرند واز شکیت ها پلی برای پیروزی بسازند.

adminchat copy 2_0006_Layer 9

برای خودتان وقت بگذارید.

سعی کنید ساعت هایی را در روز یا هفته به خودتان اختصاص دهید و به فعالیت هایی که  برایتان لذت بخش است، بپردازید.  فعالیت های لذت، بخش انرژی و سوخت شما را در زندگی تامین می کنند. بنابراین آن ها را  جدی بگیرید.

adminchat copy 2_0004_Layer 7 adminchat copy 2_0007_Layer 11 adminchat copy 2_0005_Layer 8 adminchat copy 2_0012_Layer 15

خود را با کسی مقایسه نکنید.

مقایسه کردن خود با دیگران در هر زمینه، چشم و همچشمی و رقابت با دیگران می تواند  استرس زا باشد.  برای شما که تصمیم گرفته اید با خودتان مهربان باشید، لازم است که اگر چنین رفتاری با  خودتان دارید، آن را کنار بگذاید. به جای رقابت با دیگران، با گذشته خود رقابت گنید و به جای  ظاهربینی و سطحی نگری که می تواند چشم و همچشمی و آتش حسادت را بیدار کند، به نکات  مثیت شخصیت و زندگی خود توجه کنید؛ چرا که ما عادت داریم مقایسه کنیم و چه بهتر ه خود را  با گذشته خویش مقایسه کنیم و سعی در رشد و تعالی خود داشته باشیم.

adminchat copy 2_0002_Layer 5

مشاوره اختصاصی داشته باشید.

این روز ها در کشورمان مشاوره با افراد متخصص مانند روان پزشک، روان شناس و مشاور  امری رایج است.  بنابراین توصیه می شود اگر مسایلی شما را آزار می دهد و نمی توانید درباره آن با کسی حرف  بزنید، نمی توانید با گذشته خود کنار بیایید یا اگر اشتغال ذهنی دارید، حتما موارد مذکور را با  مشاور در میان بگذارید.

با این کار به آرامش بیشتری می رسید و راهکار هایی نیز برای مقابله با عوامل استرس زا فرا  می گیرید.  امید است با بکارگیری روش های بالا بتوانید دوست خوب و مهربانی برای خودتان باشید.  به راستی چه کسی بهتر از ما می تواند بهترین دوست برای ما باشد.

منبع : مقاله ” با خود مهربان باشید  ”    www.fekreno.org

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


*

دکمه بازگشت به بالا