خبر

ثواب بوسيدن پاي مادر

احاديث و روايتي خواندني در مورد

ثواب بوسيدن پاي مادر

 

به بهانه روز مادر

بوسيدن پاي مادر,ثواب بوسيدن پاي مادر,احاديث درباره بوسيدن پاي مادر
ثواب بوسيدن پاي مادر
ارزش و مقام مادر:
مادر را چگونه مي شود توصيف کرد؟ واقعا با چه کلماتي مي توان عشق يک مادر، محبت بي دريغ و فداکاري هاي او را وصف کرد؟ بي شک که قابل انجام شدن نيست و هر که هر چيزي را که مي گويد، تنها يک بخش کوچکي از کارها و الطاف مادرانه را شرح مي دهد. صدا زدن نام مادر در هر سني براي فرزند دلپذير و خوشايند است. نامي که به خانواده مفهوم مي بخشد. در هر آيين و مذهبي مقام مادر ارزش بسياري دارد. اما در دين مبين اسلام اين ارزش به شکلي فوق العاده و منحصر به فرد بيان شده است. به گونه اي که رسيدن به بهشت با رضايت مادر ميسر مي‌شود.
«بهشت زير پاي مادر است» شايد اين جمله ماندگارترين عبارت در ذهن ما از کودکي تا به امروز باشد. مادر از عصاره جانش به فرزندش مي دهد و زماني که اين کودک رشد کرد، در هر شرايطي پشتيبان فرزند خود مي ماند.حالا مادر اين هديه خدا به بشريت، بايد جايگاهش حفظ شود و فرزندان، به خوبي آنها را تکريم کنند.
ثواب بوسيدن پاي مادر:
در قرآن کريم و احاديث معتبر از پيامبر اسلام(ص) و ائمه معصومين (ع)، همواره بر احترام بر پدر و مادر تاکيد شده است و در اين ميان جايگاه مادر، وصف نشدني است.
در حديثي از پيامبر اسلام(ص)نقل شده است که ايشان فرمودند:
«کسي که پاي مادرش را ببوسد؛ مثل اين است که آستانه کعبه را بوسيده است».(گنجينه جواهر)
و نيز فرمود:«هر کس پيشاني مادر خود را ببوسد، از آتش جهنم محفوظ خواهد ماند».(نهج الفصاحة)
بهشت زير پاي مادر است
احاديث در مورد احترام به مادر:
خداوند متعال در قرآ ن کريم مي فرمايد:«پروردگار تو حکم نمود که جز او را نپرستيد و به پدر و مادر کاملاً نيکي کنيد و اگر يکي از آنها و يا هر دو نزد تو به پيري رسيدند، کمترين اهانتي به آنها روا مدار و بر آنها فرياد مزن و گفتار لطيف و سنجيده به آنها بگو».(سوره اسراء، آيه 23)
پيامبر اکرم(ص) فرمود:«نظر الولد الي والديه حبّاً لرحمها عبادة؛نگاه همراه با محبت فرزند به پدر و مادر عبادت است».(تحف العقول)
پيامبر اکرم (ص ): دعاي مادر از موانع اجابت دعا مي گذرد. (مشکات الانوار:272)
امام جعفر صادق (ع): چشم هايت را جز از روي دلسوزي و مهرباني با پدر و مادر خيره مکن و صدايت را بلندتر از صداي آن ها نکن دست هايت را بالاي دست هاي آنها مبر، و جلوتر از آنان راه مرو. (بحار الانوار، ج 74، ص 79٫)
روايتي از بوسيدن پاي مادر و پدر:
مردي به حضور پيامبر اکرم (ص) رسيد و پرسيد: «اي رسول خدا! من سوگند خورده ام که آستانه ي در بهشت را ببوسم، اکنون چه کنم؟»
پيامبر(صلي الله عليه و آله و سلم) فرمودند: پاي مادر و پيشاني پدرت را ببوس، (يعني اگر چنين کني، به آرزوي خود در مورد بوسيدن آستانه ي در بهشت مي رسي.)
او پرسيد: اگر پدر و مادرم مرده باشند، چه کنم؟
پيامبر(صلي الله عليه و آله و سلم) فرمودند: قبر آن ها را ببوس.
گردآوري: بخش مذهبي بيتوته
 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


*

دکمه بازگشت به بالا