خبر

عید قربان بر مهربانان مبارک باد

.

ایـن عیــــد خـــدا کند خــــدایـی باشیم
دور از شب و شیطان و سیاهی باشیم

باشـــــد که در این هـــــــزاره ی تاریکی
نـــورانـی انــوار الـهــــــــی باشــــیــــم

بر پیکر عالم وجود جان آمد صد شکر که امتحان به پایان آمد
از لطف خداوند خلیل الرحمن یک عید بزرگ به نام قربان آمد

عید قربان، عید سر سپردگی و بندگی عید رهایى از تعلقات، رهایى از هر آنچه غیرخدایی است ،عید خوبیها ، عید ایمان و امتحان، عید ایثار و احسان، عید قربت و قربان، عید خلیل رحمان، عید شکست شیطان بر شما و خانواده محترم مبارک باد

جبرئیل همراه با «قوچى» فرود آمد و ابراهیم آن را قربانى کرد، و سنّت قربانى در منا از آن روز برقرار شد، این روز، روز عید و خوشحالى و سرور است. زیرا علاوه بر این که بنده اى مخلص از آزمونى دشوار، سربلند بیرون آمد و بندگى خویش را در پیشگاه خداى بزرگ ثابت کرد، گروه عظیمى از بندگان مخلص خدا به او تأسّى جسته، به زیارت خانه خدا مى شتابند و مراسم منا و از جمله، قربانى را انجام مى دهند.

يكي از اعمال اين عيد بزرگ قرباني كردن است و قرباني مختص حاجيان نيست بلكه مسلمانان تمامي جهان بسته به استطاعت مالي خود در اين روز قرباني مي كنند.
از حضرت امير المومنين(ع) روايت شده كه فرمودند: اگر مردمان بدانند كه چه ثوابي است در قرباني، هر آينه قرض كنند به درستي كه قطره اول خون قرباني كه بيرون مي‏آيد جميع گناهان صاحبش را مي‏آمرزد.
امام علي(ع) همچنين فرمودند: رسول خدا(ص) روز عيد قربان براي مردم خطبه مي‏خواند و مي‏فرمود: اي مردم! امروز، روز «ثج» و «عج» است، روز «ثج» است بدين خاطر كه خون قرباني‏ها را مي‏ريزيد، هر كس نيت خالصانه و صادقانه داشته باشد، اولين قطره خوني كه روي زمين ريخته مي‏شود، كفاره گناه او خواهد بود، و روز «عج» يعني روز دعاست، پس به درگاه خدا ناله بزنيد و انابه داشته باشيد، زيرا به خدايي كه جان محمد(ص) به دست اوست، از اين سرزمين كسي محروم و ناآمرزيده بر نمي‏گردد، مگر اين كه مرتكب گناه كبيره اي شده‏ باشد كه بر آن اصرار و ابرام داشته و تصميم نداشته باشد، وجود خويش را از چنگال آن گناه آزاد گرداند.
همچنين نقل است از حضرت امام موسي كاظم(ع) كه «ام سلمه» كه بهترين زنان حضرت سيدالمرسلين(ص) بود، بعد از خديجه (ع ) كه حق سبحانه و تعالي از او خوشنود باد به خدمت حضرت سيد المرسلين(ص) آمد و گفت يا رسول الله گاه هست كه عيد قربان حاضر مي‏شود و بهاي قرباني ندارم آيا قرض بكنم و قرباني كنم حضرت فرمودند كه قرض كن كه اين قرض را حق سبحانه و تعالي ادا مي‏كند چون از جهت رضاي اوست چنانكه در حج نيز خواهد آمد.
از امام جواد(ع) نقل مي‏كنند كه فرمود: در روز عيد قربان چيزي با فضيلت‏تر از پنج چيز نيست: قرباني كردن، يا راه رفتن در جهت نيكي به پدر و مادر يا خويشاوندي كه قطع رحم كرده تا به او چيزي ببخشد و آغاز سلام كند، يا مردي كه از بهترين جاي قربانيش به ديگران اطعام كند و بقيه آن را به همسايگان از يتيمان و بيچارگان و بردگان بدهد و از اسيران دلجويي كند.

نيكي به پدر و مادر
مردي خدمت حضرت رسول(ص) آمد و گفت: مرا وصيت كن، فرمودند: به خداوند شرك نياور اگر چه تو را به آتش بسوزانند و عذاب كنند باز هم دل خود را از ايمان خالي مكن و مطمئن باش. ديگر اين كه به پدر و مادرت نيكي كن و آنها را مورد محبت و احسان خود قرار بده و براي آنها وسايل راحتي فراهم كن چه زنده باشند و چه مرده اگر امر كنند كه مال و ثروت خود را در فلان طريق مصرف كن بايد اطاعت كني.
و امام صادق(ع) فرمودند: افضل اعمال نماز در وقت است و نيكويي با والدين و جهاد در راه خدا.
و با همين اعمال ساده مثلا نگاه محبت آميز به پدر و مادر و يا صله رحم به جا آوردن مي توان از بركات و ثمرات
اين روز بزرگ استفاده كرد و بدان وسيله به خداوند متعال تقرب جست.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


*

دکمه بازگشت به بالا