خبر

ملاقات با یار مهربان

معمولاً شهروندانی که یکبار گذرشان به بوستان آزادگان در پانزدهمین تکه پایتخت افتاده باشد، اینجا برایشان تبدیل به یک پاتوق همیشگی می‌شود.

مشهری آنلاین-  سارا جعفرزاده: رفتن به این بوستان حکم مسافرتی یک‌روزه را دارد و جاذبه‌های مختلف تاریخی، تفریحی و در عین حال ورزشی در همه فصول ترغیب‌کننده مراجعان است. این بوستان یک میلیون و ۱۲۰ هزار‌مترمربعی سال ۱۳۸۴ در جنوب‌شرق تهران ساخته شده است. در گزارش حاضر، سعی کرده‌ایم به جاذبه‌های ناشناخته این بوستان بپردازیم.  

گشت و‌گذار در عمارتی تاریخی به نام کوشک امیرسلیمانی

تا با چشم خود نبینید، نمی‌توانید تصور کنید که چگونه در قلب بوستان آزادگان عمارت تاریخی «کوشک امیرسلیمانی» دلبری می‌کند. از ابتدای بوستان تا رسیدن به این عمارت حدود ۱۰ دقیقه زمان لازم دارید. جالب است بدانید که «امیرسلیمان»، یکی از شاهزادگان قاجار، فرزند «عضدالملک»، رئیس ایل قاجار و قائم‌مقام احمد شاه قاجار، بود. بازدید از عمارت رایگان است و همه افراد بدون محدودیت می‌توانند وارد کوشک امیرسلیمانی شوند. . قدمت این عمارت به اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی اول برمی‌گردد. مساحت کل این عمارت و باغ اطراف آنکه در حال حاضر با بوستان آزادگان ادغام شده ۱۰ هزار‌مترمربع است. مقابل در اصلی و جنوب عمارت، استخر بزرگی هست که در فصول گرم سال پر از آب می‌شود و زیبایی دوچندانی به این بخش از بوستان می‌بخشد حضور و گشت‌وگذار در این عمارت هم فال است و هم تماشا؛ طوری که می‌توانید سری به فضای شبستان، کتابخانه و ایوان‌های شمالی و جنوبی آن بزنید و عکس یادگاری بگیرید.

ملاقات با یار مهربان مجاور «کوشک امیرسلیمانی» | قدم‌زدن در بوستان آزادگان به اندازه یک سفر خاطره‌انگیز است

دوچرخه‌سواری دردل بوستان

بعد از گذر از عمارت امیرسلیمانی می‌توانید وارد مسیر اصلی بوستان شوید که نزدیک پارکینگ خودروهاست. این پارکینگ ظرفیت هزار و ۵۰۰ خودرو را دارد و مسقف نیست. در ضلع جنوب پارکینگ کانکس‌هایی با عنوان ایستگاه دوچرخه قرار گرفته است که می‌توانید به‌صورت ساعتی دوچرخه‌ها را اجاره کنید و طول مسیر بوستان را تا دریاچه اصلی‌اش سواره طی کنید. در بخشی از بوستان مسیری برای دوچرخه‌سواری ایجاد شده که ایمن است و به‌راحتی می‌توانید در آن رکاب بزنید. تجربه دوچرخه‌سواری در باغ‌راهی که در دل بوستان و نزدیک زمین چمن تعبیه شده وصف‌ناپذیر است؛ به‌ویژه اینکه در فصول گرم، جویی سنگی در قسمت میانی باغ‌راه پر از آب می‌شود و به‌راحتی می‌توانید در طرفین این جوی رکاب بزنید و در نهایت به دریاچه‌ای برسید که در ضلع غربی بوستان است.

 زنگ ورزش فراموش نشود

نوبتی هم که باشد نوبت ورزش‌دوستان است. در سمت چپ باغ‌راهی که در قسمت میانی بوستان ایجاد شده، تعداد زیادی ست‌های ورزشی قرار گرفته است و علاقه‌مندان به ورزش می‌توانند از آن استفاده کنند. محدوده معروف به دوومیدانی هم که این روزها پاتوق ورزشکاران حرفه‌ای است. البته امکانات ورزشی بوستان آزادگان به همین‌ها ختم نمی‌شود و در قسمت جنوب باغ‌راه هم فضای مجزایی برای تنیس روی میز ایجاد شده و علاقه‌مندان به این رشته می‌توانند پشت میزهای تنیس روی میز قرار بگیرند و ساعت‌ها از بازی و ورزش در فضایی زیبا که دورتادورش را درخت‌های بیدمجنون احاطه کرده‌اند لذت ببرند.

  نمی‌شود صحبت از ورزش شود و فوتبال‌دوستان فراموش شوند. زمین چمنی به مساحت ۲۰ هزار‌مترمربع در قسمت شمالی باغ‌راه هست که پاتوق فوتبالی‌های پرجنب و جوش است. در این زمین فوتبال، اغلب، تیم‌های مختلف محلی با یکدیگر مسابقه می‌دهند و البته دیگران هم می‌توانند از آن استفاده کنند. بعد از زمین چمن، فضایی هم برای علاقه‌مندان به اسکیت‌سواری ایجاد شده که بسیار مورد توجه دختران و پسران نوجوان قرار می‌گیرد. البته جای تفریح کودکان هم محفوظ است و در قسمت مرکزی بوستان ۳ مجموعه بازی کودکان، برحسب استفاده گروه‌های سنی مختلف، در زمینی به وسعت ۶ هزار‌مترمربع جانمایی شده است.

ملاقات با یار مهربان مجاور «کوشک امیرسلیمانی» | قدم‌زدن در بوستان آزادگان به اندازه یک سفر خاطره‌انگیز است

یار مهربان به انتظارتان نشسته

اگر از آن دسته افرادی هستید که هنگام رفتن به طبیعت یا تفریح حتماً باید کتابی همراه داشته باشید، استثنائاَ این بار بدون کتاب به بوستان آزادگان بروید. چون یار مهربان در کتابخانه این بوستان به انتظارتان نشسته است. بوستان آزادگان ۲ کتابخانه در ۲ طبقه به مساحت ۸۵۰‌مترمربع دارد که فرصت مطالعه را برای علاقه‌مندان ایجاد می‌کند. این کتابخانه با ۴۶ هزار جلد کتاب، برای بانوان و آقایان به‌صورت مجزا سالن‌های مطالعه دارد و مرکز رایانه هم به مراجعانش خدمات می‌دهد.

 نشانی بوستان آزادگان

بزرگراه آزادگان به سمت شرق، بعد از بزرگراه امام علی(ع)، کندرو بزرگراه به سمت مشیریه، خیابان بوعلی، بوستان آزادگان.

ملاقات با یار مهربان مجاور «کوشک امیرسلیمانی» | قدم‌زدن در بوستان آزادگان به اندازه یک سفر خاطره‌انگیز است

به این دریاچه خیره شوید

می‌رسیم به مقصد اصلی که جاذبه‌ای بکر است. اگر به بوستان آزادگان رفتید و سری به دریاچه نزدید، تفریحی ناب از جنس آرامش را از دست داده‌اید. پس توصیه می‌کنیم بعد از گشت‌وگذار در دل بوستان، حتماً سری به دریاچه به‌عنوان مقصد نهایی بزنید. البته برای بسیاری از شهروندان گشت‌وگذار در کنار دریاچه، مقصد اصلی محسوب می‌شود.

وسعت این دریاچه ۵ هکتار است، در مرکز آن یک جزیره به وسعت ۷ هزار مترمکعب واقع شده و یک‌تریا هم داد. دور زدن در کنار این دریاچه بسیار زیبا در همسایگی تهران پر از دود وآلودگی به همه شهروندان توصیه می‌شود. مطمئن باشید با قدم زدن در کنار این دریاچه اصلاً دلتان نمی‌خواهد این مکان را ترک کنید. پرندگان مهاجر بسیاری اواخر فصل زمستان و اوایل بهار از نقاط مختلف به این دریاچه زیبا می‌آیند و تنوع چشمگیر پرندگان، فرصت پرنده‌نگری را برای علاقه‌مندان فراهم می‌کند. در اطراف دریاچه، مبلمان شهری تعبیه شده تا به راحتی بتوانید ساعت‌ها به این دریاچه خیره شوید و از زیبایی‌های آن لذت ببرید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


*

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا