خبر

نوروز مهربانی و همدلی/ امید زندگانی: همدلی با عصبیت و غرض ورزی همسویی ندارد/ فرهنگ قناعت را وارد زندگی مان کنیم

 

امید زندگانی بازیگر سینما، تلویزیون و رادیو در گفت وگو با خبرنگار شفقنا زندگی گفت:  همدلی ریشه فرهنگی و زاد بومی دارد، مردمی که از قدیم الایام در سرزمین هایی زندگی می کردند که باید با در کنار هم بودن ادامه حیات می یافتند و برای حفظ منافع مشترک، این همدلی به شکل غریزی شکل گرفت و بعد با وجود خانواده و علاقه بین اعضا همدلی با یک احساس حمایت  و حفظ امنیت آن مجموعه همراه شد.

وی در ادامه افزود: یکی از ابزارهای همدلی متاسفانه منابع قتصادی است ما برای حفظ جمع و حیاتمان لاجرم به مصالح اقتصادی نیاز داریم و اگر قرار باشد همدلی در سال آینده برای مردم به وجود بیاید طبیعتا باید مسائل اقتصادی توسط بانیان امر به یک تعادل برسد.

زندگانی با اشاره به این موضوع که برای حفظ تعادل همه باید تلاش کنند گفت: این فلش دو طرفه است. علاوه بر تلاش مسئولان برای بهترشدن اوضاع، مردم هم سعی کنند قدری صبر و تحمل خود را بیشتر کرده و قناعت پیشگی رابه فرهنگ خود اضافه کنند.

بازیگر سریال های «ملکوت» و «رسم شیدایی»  به اهمیت تغییر نگاه و روش زندگی برای بهبود اوضاع اشاره کرد و افزود: در حال حاضر نمی توانیم زندگی ایده آلیستی داشته باشیم، پس هر چیزی را در حد بالای آن نخواهیم، البته نمی گویم به حد پایین بسنده کنیم ولی متوسط یک زندگی که در عین سادگی، رفاه نسبی در آن جریان دارد با قناعت پیشگی امکان پذیر است.

وی ادامه داد: وقتی نمی توانیم به علل مختلف وضعیت و شرایط را تغییر دهیم هرچه سر به در بسته بکوبیم جز اینکه سر خودمان درد بگیرد اتفاق قشنگ تری نمی افتد و باید بدانیم  همدلی با عصبیت ها همسویی ندارد.

امید زندگانی تصریح کرد: به دور از شعار زدگی می خواهم بگویم که در صحبت بزرگ ترها همیشه هست که می گویند سال را با دعای خیر شروع کنیم، همانطور که در ماه مبارک رمضان با روزه داری وارد ضیافت الهی می شویم  و تنها در این روزه داری از غذاخوردن امتناع نمی کنیم بلکه زبان و گوش و اندیشه و هرچه با آن سر وکار داریم را تلاش می کنیم که پاک نگه داریم در سال جدید هم خود را از بخشی از ایرادات منزه کنیم.

این بازیگر سینما وتلویزیون ادامه داد : سال جدید فرصتی است تا به اشتباهات پشت سر نگاه کنیم اگر دلی را شکستیم  یا دل خودمان شکسته شد به علت ها توجه کنیم و ببخشیم و علت های ناپسند را تصحیح کنیم، اگر در زندگی هدف های غیر معقول و اشتباه انتخاب کردیم آن را اصلاح کنیم و حداقل سعی کنیم پنجاه درصد از خصلت هایی که باید اصلاح شود را لااقل در سال پیش رو  اصلاح کنیم در این صورت است که سال برای ما زیباتر و نو می شود و خود ما نیز نو می شویم.

زندگانی گفت: اگر فرد به فرد جامعه این نگاه را داشته باشند، اول خانواده و بعد جامعه با نو شدن و همدلی به سمت روزهای بهتری می رود.

بازیگر فیلم سینمایی «پسران آجری» درخصوص چگونگی سهیم شدن در شادی ها و مهربانی کردن ها  بیان کرد: برای سهیم شدن در این مهربانی سرمان را از نوک پایمان برداریم و روبرو و چپ و راستمان را نگاه کنیم  اگر ببینیم آدم هایی که در کنار ما زندگی می کنند چقدر از ما مشکلات بیشتری دارند و چقدر از ما ضعیف تر هستند و ما چقدر می توانیم مکمل مهربانی برای آنها باشیم به طور حتم با همراهی و کمک کردن همگی حال بهتری خواهیم داشت.

امید زندگانی در ادامه به اهمیت همدلی اشاره کرد وگفت : توجه کردن به دیگران باعث می شود تا ما مشکلاتی را که در سال قبل داشتیم و نتوانستیم حل کنیم در سال جدید با فکر کردن بارش را به دوش نکشیم ما باید سعی کنیم در سال جدید تاثیرگذارتر باشیم. وقتی برای فردی از جامعه توانستیم کاری را انجام دهیم و باری از دوشش برداریم کاینات نیز این انرژی را برمی گرداند، مصداق شعر تو نیکی می کن و در دجله انداز؛  پس مطمئن باشیم ایزد روزی در بیابان این انرژی مثبت را باز می گرداند.

وی افزود : ما وقتی نگاه به زندگی ایده ال داریم به خرده فرمایشات نگاه می کنیم، چرا حقوقم را دیر دادند؛ چرا در را برای من دیر بازکردند و چرا و چراهای دیگر، بهترین هدیه در سال جدید که می تواند در صبرپیشگی و قناعت مردم بیشتر موثر باشد صداقت مسئولان است اگر مسئولان با مردم روراست باشند، زندگی شفاف آنها این شبهه را برطرف می کند که تنها مردم نیستند که تحت فشار مضاعف اقتصادی به سر می برند .

زندگانی گفت : اگر مردم ببینند مسئولانی که مسئولیتی بزرگتر از یک خانواده را برعهده دارند نیز در سختی های آنها شریک هستند به نوعی الگوسازی می شود .

این بازیگر افزود : قشر هنرمند و ورزشکار بالاتر از ما سیاستمداران و روحانیون عزیز که در اوایل پیروزی انقلاب الگوی ملت بودند امروز هم زندگیشان می تواند الگوی مناسبی برای عموم مردم باشد.

امید زندگانی در دعای پایان سال برای مردم گفت: من آرزو می کنم در سال جدید رونق مهربانی و عشق  بیشتر شود هرچند می دانیم در سال پیش رو شاید رونق اقتصادی نخواهیم داشت ولی مردم با رونق دوستی ها و همدلی ها به یکدیگر آرامش هدیه کنند، امیدوارم در سال جدید شاهد لبخندهای مکرر باشیم و با آغوش باز به یکدیگر کمک کنیم و سعی کنیم در روابط اجتماعی حتی رانندگی و خرید و فروش ها مهربان و تابع قانون اجتماعی و انسانی باشیم. ما مردم بدون فشار از بالا می توانیم با رعایت قانون انسانی و اخلاقی بهترین کمک را به یکدیگر داشته باشیم.

وی ادامه داد: برای مهربانی کردن نیاز نیست کار سختی انجام دهیم همین که در ایام نوروز رانندگی در جاده های خارج از شهر برای یک لحظه زودتر رسیدن حق دیگران را پایمال نکنیم؛ نوعی مهربانی به خود و دیگران است، این پایمال کردن حق به پایمال شدن جان یک انسان و از هم پاشیدن یک خانواده منجر می شود اگر ما این مساله را به عنوان نمونه در نظر بگیریم به این نکته می رسیم که یک نفر این حق را ندارد برای منافع خود حق دیگران را ضایع کند رعایت همین یک نکته کوچک می تواند فردای بهتری را رقم بزند.

زندگانی با تشکر از شفقنا برای راه اندازی این پویش اثرگذار گفت : من در شبکه های اجتماعی به طور حتم از این پویش حمایت می کنم و دوست دارم در این پویش از خانم ها نسرین مقانلو، نیکی کریمی، مهتاب کرامتی، همچنین آقایان مجید مظفری و استاد جمشید مشایخی که هرکدام به نوعی بت های هنری و اثرگذار در جامعه هستند دعوت کنم.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


*

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا