IMG_1883
پیامبر
wikichavoshi
ایفه
afagraphy.com
آپارات
davat
badiha
http://www.ketab.org.ir/BookList.aspx?Type=Publisherid&Code=298446&pageIndex=1&pageSize=10
سبد-خرید-2
  • کاربران حاضر: 1
  • بازدید امروز: 888
  • بازدید هفته: 5,085
مهربانان
635291015814025981-225x300
photo_2015-09-15_07-42-54
fathers
تاریخ انتشار : ۲۴ شهریور ۱۳۹۴

گرافیست عزیز

635291015814025981-225x300

خلاصه خبر

چهارمین جلسه کار گاه گرافیک 2 سه شنبه 14 اسفند 97

بسم الله الرحمن الرحیم

سررسید و تقویم از منظر گرافیک
1 – ساختار گرافیکی تقویم و سر رسید 22/10 / 89
2- ساختار فنی تقویم و سر رسید 24 / 10 /89
تقویم یک رسانه قابل اطمینان
1- یک رسانه زنده
2- یک رسانه به روز
3- برد تبلیغاتی
4- یک مرجع اطلاعات
5- یک دفتر خاطرات
6- یک همراه
7- یک شاهد
8- یک یاد آور
 ساختار گرافیکی و هنری تقویم و سررسید
1- جلد
2- صفحه آغازین
3- درج ایام هفته
• هر یک روز در یک صفحه / یک هفته در هفت صفحه
• هر دو روز در یک صفحه / یک هفته در سه یا چهار صفحه
• هر سه روز در یک صفحه / یک هفته در دو صفحه یا سه صفحه
• هر چهار روز در یک صفحه / یک هفته در دو صفحه یا سه صفحه
• هر هفت رو ز در یک صفحه / یک هفته در یک صفحه
• هر ماه در یک صفحه / صفحات بیشتر برای نگارش
4- صفحه مشخصات صاحب سر رسید
5- ضامائم اول
6- ضمائم پایانی
7- اطلاعات پایه روز / ماه / سال
• ساعت / روز / ماه / سال
شمسی / قمری / میلادی / تعطیلات / مناسبت ها
شروع ساعت کاری از 7 تا 21
شروع روز شنبه تا جمعه
شروع ماه از فروردین تا اسفند
شروع فصل از بهار تا زمستان
شروع سال از سال شمسی همراه با قمری و میلادی

6 – تبلیغات در سر رسید
• آرم و نشانه
• رپرتاژ خبری
• تاریخچه و بیو گرافی
• عکس و گزارش تصویر
• شعار های تبلیغاتی
• پیامهای فرهنگی
7 – اطلاعات شاخص ( اطلاعات مورد نیاز گروه مخاطب )
• تجارت
• فرهنگی
• هنری
• پزشکی
• آموزشی

8 – نیاز مندی های عمومی
دفتر تلفن
تبدیل مقیاسها
فواصل بین شهر ها
تلفنهای زروری
سینما ها
هتلها بیمارستانها و…

9 – رنگ در سر رسید
استفاده از رنگ در سررسید به دو عامل اصلی بستگی دارد
1- اقتصادی
• با توجه به هزینه چاپ هر رنگ بدیهی است تعداد بالای رنگ در قیمت تمام شده آن تاثیرزیادی خواهد گذاشت ازاین رو دانستن این موضوع در طراحی های اولیه بسیار مهم است گاهی طراح به دلیل همین محدودین مجبور به استفاده از یک یا حد اکثر دو رنگ خواهد شد
• و زمانی با ترفند های به گونه ای که مخاطب عام از این شگرد مطلع نشود برخی از فرمها را رنگی و برخی را تک یا دورنگ چاپ خواهیم کرد

2- مخاطب
• حال با توجه به نوع اقتصاد و بودجه ای که برای این منظور پیش بینیگردیده باید اقدام به انتخاب رنگ برای مخاطبین خود باشیم که بسته به نوع سررسید که قرار است برای کدام گروه اجتماعی تهیه و تولید گردد رنگها انتخاب و به سفارش دهند ارائه و به نتیجه نهایی در انتخاب رنگ دست پیدا خواهیم کرد .
• این روزها برخلاف انتظار وآنچه در کتابهای روانشناسی و به آن اشاره شده اغلب جوانها به رنگهای تیره یا پخته گرایش بیشتری نشان می دهند با توجه به این وارونگی یا جابجایی و یا هم سلیقه شدن گرئه های سنی مختلف شاید رسیدن به رنگی که مقبولیت بیشتری داشته باشد کار بسیار سختی نباشد

با توجه به این دو اصل
نکته مهم در کار برد رنگ برقراری ارتباط درست با کار بر مد نظر است اگر درست به کار کرد یک سر رسید دقت داشته باشیم خواهیم دید به طور کلی
هر سرسید دارای دو بخش است
1- خروجی 2- ورودی
• خروجی یعنی: اطلاعاتی که کار بر از آن استخراج میکند از تاریخ روز گرفت تا ساعت و شماره تلفن ها یا مطالبی که در آن برای استفاده کار بر خاص یا عام در نظر گرفته شده .
• ورودی یعنی : تمام آنچه صاحب یک سر رسید در آن یاد داشت میکند فضاهای که مخصوص یادداشت های روزانه یاد آوری ها وثبت شماره تلفن ها و آدرسها و امور مالی خواهد بود این قسمت ها به دلیل کارایی پیش بینی شده بهتر است از رنگهای خنثی یا سرد استفاده شود و چنانچه مخاطب خاص از گروهی بود که رنگهای گرم برای آن پیش بینی کرده ایم از رنگهای گرم با ترام های ضعیف و شفاف استفاه کنیم مناسبتر خواهد بود .
• همیشه سفیدی را در کار داشته باشیم حتی جاهایی که به دلایل منطقی صفحه مملو از رنگ باشد از سفیدی مثل چاشنی غذا کم و بجا استفاده کنیم تا مزه رنگ های دیگر به خوبی احساس شود .

10 – خط و نوشتار در سر رسید
11 – ویژه گی های خاص
هر گاه سر رسید به گروه یا صنف خاصی از مخاطبین اختصاص پیدا میکند مجموعه ای از اطلاعات وتصاویر اختصاصی به آن افزوده می شود برای مثال سر رسید مخصوص سینما گران یا اهل موسیقی و یا صنعت گران

 ساختار فنی تقویم و سر رسید
1- وضعیت فعلی تولید تقویم و سر رسید
2- فرصت ها و تحدید ها
3- تقویم های برای فردا
صحافی و جلد سازی تقویم و سر رسید
1- دوسیمه صحافی کردن
2- چین و نفوذ در تولید سر رسید
3- تکنیک های جدید
4- سر رسید های آینده

سومین جلسه کار گاه گرافیک 2 سه شنبه 7 اسفند 97
سلام
در باره سومین جلسه
نمونه سر رسید ها بازبینی شد و تجزیه تحلیل گردید و قرار بر این شد که دانشجویان محترم و گرافیستهای عزیز لطفا برا هفته آینده موارد زیر را برای ارائه آماده نمایید .
1- طراحی نام سررسید
2- طراحی کلمه های تقویم شامل :
ایام هفته / اسامی 12ماه / اسامی چهار فصل / طراحی اعداد از 0 تا 9
3- پروژه تقویم شامل سه نوع کار است :
1- سر رسید
2- تقویم دیجیتال
3- اختیاری : یکی از این سه نوع :دیواری /رومیزی /جیبی /
4- ارائه حد اقل سه نمونه اتود دو صفحه مقابل هم از سر رسید
5- یکی از سه نوع تقویم به انتخای خودتان لازم است از نوشتاری که طراحی می کنید استفاده شود . هر سه هم می تواند از همان فونت طراحی شده خودتا باشد .
جلسه آینده این غزل شماره 495 حافظ خواهده خواهد شد لطفا کسی که این غزل بنام اوست با امادگی حضور داشته باشد دیگر دانشجویان نیز مرورکنند تا در مورد آن بتوانیم حرفی بزنیم

سلام به دانشجویان عزیز و عزیزان دانشجو این ترم در خدمت شما هستم به بهانه درسی تحت عنوان تکنولوژی 2 قرار هست به یاری خدا هر هفته سه شنبه ها از ساعت 25 :10 تا ساعت چند … بعد از ظهر در خدمت شما باشم و در مورد چگونگی طراحی و گرافیک تقویم ، بروشور و جلد سی دی براتون بگم و نمونه های ارائه کنم تا شما خودتون اقدام به طراحی نمونه های جدید و خلاق نمائید .
در جلسه اول که سه شنبه دوم اسفند برگزار شد دوستان و دانشجویان عزیز حاضر خواستم ضمیر نا خود آگاه را تعریف کنند و خوشبختانه پاسخ های خوبی داده شد در ادامه پس از توضیحات مقدماتی در باره تقویم قرار برا این شد که دانشجویان عزیزمشروح مطالب را اینجا مطالعه نمایند و برای جلسه آینده ١٠ نمونه سر رسید انتخاب و آن را آنالیز کرده و به قولی مهندسی معکوس نمایند و همچنین از برگه های کنترل پروژه که تحویل گرفتند یک کپی تهیه و هفته آینده همراه داشته باشند . کار دیگر اینکه برای نوشتار تقویم و سر رسید طراحی حروف کنند و نوشتار ایام هفته .ماه و فصول را اتود بزنند :
1- ده نمونه سر رسید و تجزیه و تحلیل عناصر آن
2- اتود برای نوشتار سر رسید

ارائه اتود ها میتواند اجرای دستی یا پرینت یا فایل کامپیوتری باشد.
و دیگر اینکه :
قرار بر این شد در ارائه نهایی سه نوع تقویم از دانشجویان خواسته شود و یک نمونه سر رسید بعنوان کار اصلی با اجرای ١٢ ماه و چهار فصل و دو نمونه دیگر یکی تقویم دیجیتال برای گوشی یا رایانه و نمونه سوم با اختیار خود یکی دیگراز انواع تقویم کار شود

نکته مهم
مطالب مربوط به گرافیک تقویم را مطالعه کنید و هر دانشجو یک سوآل غیر تکراری ازمتن زیر طراحی و در بخش نظرات همینجا ارسال نماید .
حتماسوآل طراحی و ارسال نمایید تا امتیاز حضور اینترنتی خود را در این هفته در یافت نمایید .
موفق باشید

download

بسم الله الرحمن الرحیم

برای طراحی بروشور هنرمند  لازم هست هر دانشجو برای خود بروشوری تهیه نماید و با استفاده از مطالبی که در ادامه درج خواهد شد و استفاه از نمونه کار های خود اقدام به طراحی و اجرای بروشور نماید بروشور دفترچه ای و حد اقل ۱۲ صفحه  قطع خشتی ۲۰×۲۰ همراه طراحی جلد چنانچه مطالبی که برای درج در بروشور ارائه می شود بتوانید در کمتر از ۱۲ صفحه ها به گونه ای بگنجانید که خوانده شود  می تواند کمتر از ۱۲ صفحه هم باشد .
تصاویر نمونه که در این متن دیده نمی شود را می توانید در آدرسی گرافیست عزیز پیدا کنید که در گروه تلگرامی ارسال شده است .

در برو شور این عناوین  لازم است درج شود و مطالب مرتبط با آن آورده شود
معرفی هنرمند  بیوگرافی خودتان
طراحی گرافیک چیست؟
تصویر سازی
آرم .نماد .نشانه   ( علادم تجاری )
صفحه آرایی
طراحی حروف
پوستر
بسته بندی

مطالب مورد  استفاده در بروشور 

طراحی گرافیک چیست؟

راحى گرافیک در واقع اصطلاحى است عام براى حرفه‌اى متشکل از طراحى حروف، تصویرسازی، عکاسى و چاپ به‌منظور ارائه اطلاعات یا آموزش. این اصطلاح را اولین بار ویلیام ادیسون دیگینز در سال ۱۹۲۲ بکار برد. با این همه فقط پس از جنگ جهانى دوم بود که کاربرد آن رایج شد.

ارتباط بصرى در مفهوم وسیع آن تاریخ طولانى مدتى دارد. زمانى که انسان اولیه براى یافتن غذا به شکار مى‌رفت و جاى پاى حیوانى را بر روى گِل مى‌دید، در واقع نوعى نشانهٔ بصرى را مشاهده مى‌کرد. اثر گرافیکى مى‌تواند نشانه باشد، مانند حروف الفبا؛ یا یک نظام نشانه‌اى دیگر را شکل دهد؛ مانند علائم جاده‌ای. علائم گرافیکى در کنار هم تشکیل تصویر مى‌دهد. طراحى گرافیک در یک معنا حرفهٔ انتخاب یا ساخت علائم و آرایش آنها بر یک سطح براى انتقال یک ایده است. گرافیک هنرى است که ترسیم کردن و نگاشتن عناصر اصلى آن‌را تشکیل مى‌دهند.

طراحى گرافیک به مثابهٔ یک تخصص فقط از واسط سدهٔ بیستم مطرح شد. تا آن هنگام شرکت‌ها و مؤسسات تبلیغاتى توسط هنرمندان تجارى اداره مى‌شد. این متخصصین عبارت بودند از: صفحه‌بند؛ حروفچین که عنوان و متن را با تمام جزئیات طرح‌ریزى مى‌کرد؛ تصویرگران که هر نوع آثار ترسیمى از نمودارهاى فنى تا اسکیس‌هاى مُد را تهیه مى‌کردند؛ هنرمندانِ طراح حروف، روتوش‌کاران و دیگرانى که طرح‌هاى نهایى را براى تکثیر آماده مى‌کردند. امروزه طراح گرافیک با مؤسسات و آتلیه‌ها همکارى دارند. آنها نه تنها تبلیغات و آگهى‌ها، بلکه مجلات و روزنامه‌هایى را که این ‌آگهى‌ها در آن چاپ مى‌شوند، طراحى مى‌کنند تا اواخر سده‌ٔ نوزدهم آثار گرافیکى به‌صورت سیاه و سفید بر کاغذ چاپ مى‌شد. طى چندین سده، کارکردهاى اصلى گرافیک اندک تغییرى یافته است و هر طرح ممکن است به چند روش مورد استفاده قرار گیرد. نخستین کارکرد طراحى گرافیک معرفى یا شناسائى است گفتن این‌‌که یک چیز چیست؟ یا متعلق به کجاست؟ مانند علائم ساختمانی، تابلو، برچسب روى بسته‌بندى‌ها و … کارکرد دوم که در اصطلاح حرفه‌اى ”طراحى اطلاعات“ شناخته مى‌شود، در زمینهٔ اطلاع‌رسانى و آموزش است و رابطهٔ یک چیز را با یک چیز دیگر از نظر جهت، موقعیت و مقیاس مشخص مى‌سازد. مانند نقشه، نمودار. کارکرد سوم که متمایزتر از این دو کارکرد است یعنى نمایش و تبلیغ (پوستر و آگهی) که به قصد جلب‌توجه مخاطب و ماندگار کردن پیام است.
در قرن بیستم تبلیغات و چاپ تجارى به هنر گرافیک یورش مى‌برد اما آثار چاپى هنرى که به وسیلهٔ ماشین‌هاى دستى و به روش‌هاى کمابیش سنتى انجام مى‌گیرد، به زندگى خود ادامه مى‌دهد. هنرمندان تجسمى به ابداعات طرح و حروف مى‌پردازند. لیتوگرافی، حکاکى روى چوب و لینولئوم، تیزاب‌کاری، سیلک اسکرین و سریگرافى و چاپ‌هاى مخلوط همه امکاناتى هستند که نقاشان بکار مى‌برند.
طى دههٔ ۱۹۶۰، طراحى گرافیک به‌عنوان شیوه‌اى براى حل مشکلات ارتباطى و اطلاع‌رسانى مطرح شد و به همین ترتیب در رسانه‌هاى همگانى نیز به‌عنوان مُد مطرح شد. چیزى که با سلیقهٔ به روز بودن و حتى پیشرفت مرتبط بود. اما تغییر در سبک آن حاصل چندمین عامل مؤثر مانند پیشرفت‌هاى فناورى در حوزهٔ رسانه و نیز تحولات رایج در جامعه بود. و از آنجائى‌که تنها هنر بصرى نبود و کلام نیز در آن نقش مؤثرى داشت مى‌توانست مورد توجه کارشناسان و صاحب‌نظرانى که نسبت به اهمیت اجتماعى ارتباطات آگاه شده بودند، قرار بگیرد.
طراحى گرافیک طى دههٔ ۱۹۶۰ علاوه بر حوزه‌هایى که پیش از آن در اختیار سنت‌هاى صنعتگرى بود، مانند طراحى روزنامه، به رسانهٔ جدید تلویزیون و ویدئو هم گسترش یافت. نقش طراحى گرافیک در خدمات عمومى و تبلیغات فرهنگى نیز افزایش پیدا کرد.
در دههٔ ۱۹۷۰، طراحى گرافیک به بخشى از تجارت پول بدل شد و عمدتاً از آن براى ارائه نوعى هویت بصرى قابل تشخیص براى شرکت‌‌ها بهره‌بردارى شد. تمام سازمان‌ها و مؤسسات، هرچند کوچک، ضرورت استفاده از یک نوع نماد یا نشانه را حس کردند. به‌تدریج طراحان جهت بازاریابى محصولات و خدمات و خلق تصاویر که بتواند یک محصول یا شرکت را مشخص سازد، به کار فرا خوانده شدند. با ظهور رایانه‌هاى شخصی، طراح تقریباً کنترل کاملى بر تمامى مراحل پیش از چاپ پیدا کرد.
طراحى گرافیک در برگیرندهٔ نوعى زبان است با دستور نامعین و با الفبایى پیوسته در حال گسترش. ما تنها زمانى یک اثر گرافیکى را به‌درستى درک مى‌کنیم که بتوانیم زبان آن‌را بفهمیم.

 

تصویرسازى 
شاید پرجاذبه‌ترین شاخه رشته گرافیک براى یک نقاش، تصویرسازى باشد. مصورسازى یا تصویرسازى یا ایلستراسیون، از گرایش‌هاى نقاشى در حیطهٔ گرافیک است. ایلستراتور با توجه به تکنیک‌هاى خاص این رشته در زمینهٔ طراحى و نقاشى به موضوعاتى که به نوعى با گرافیک در ارتباط هستند، مى‌پردازد، مانند طراحى کتاب کودک.

آرم، نماد، نشانه (علائم تجارى) 
حروف یا علامتى که براى نمایش یک فعالیت یا یک شیء طراحى شده باشد، نماد است. نماد ممکن است تصویرى یا انتزاعى باشد و در زمینهٔ فرهنگی، اجتماعی، سیاسى یا تجارى بکار رود.
نشانه یا آرم بیان مفهوم یا شکل چیزى است که در قالب شکلى دیگر در ذهن متجلى مى‌شود و آن را باید روى کاغذ ثبت کرد و تماماً بیانگر چیزى است که عینیت پیدا کرده است.
طراحى نشانه، اصطلاحى براى هماهنگ‌سازى نیازهاى نشانه‌ای، مسیریابی، آموزشى و اطلاع‌رسانى براى استفاده در محیط‌هاى شهری، ساختمان‌ها و مناسبت‌هاى مهمى چون نمایشگاه‌ها است. در طراحى نشانه، ریتم، فرم، تکنیک و قدرت اجرایى یکجا به نمایش در مى‌آید.
علامت تجاری، نشانه‌آى به شکل یک نماد یا حروف نشانه است که براى شناسایى یا وحدت‌بخشى به محصولات و خدمات و … استفاده مى‌شود.

صفحه‌آرایى 
طراحی، ترسیم، پیش‌طرح کتاب، آگهى تبلیغی، عنوان صفحه و … که طراحى براى تعیین ظاهر و ارتباطات بین عناصرى چون تصاویر، عکس و متن تهیه مى‌کند، صفحه‌آرایى است. معمولاً تا پیش از انتخاب طرح نهایی، چندین نوع صفحه‌آرایى آماده مى‌شود تا بهترین آنها از نظر اندازه، رنگ و … تولید شود.

طراحى حروف 
آرایش و تخصیص حروف در مرحله آماده‌سازى پیش از چاپ است که به چاپ از نوع فلزى (لترپرس) مربوط مى‌شود. براى انواع حروفچینى که با هر نوع سیستم حروفچینى انجام شده باشد، نیز طراحى حروف اطلاق مى‌گردد. اما طراحى حروف نوین رویکردى است در طراحى حروف که طى دههٔ ۱۹۲۰ و اوایل ۱۹۳۰ در اروپا شکل گرفت. طراحى حروف نوین بخش بسیار محسوس و مرئى مدرنیسم در طراحى گرافیک بحساب مى‌آید و تلفیقى است از آثار و نوشته‌هاى ویلیام موریس و جنبه‌هایى از جنبش‌هاى معاصر هنرى مانند کوبیسم، فوتوریسم، دادا، دِاستیل و ساختگرایی. این رویکرد ریشه در روسیه و آلمان داشت و پیروانى در هلند، چکسلواکى و لهستان

 پوستر

در اواخر قرن نوزدهم میلادى بر اثر تحولات مصورسازى و پیوند نزدیکى که بین نقاشى و چاپ برقرار شده بود، پدیدهٔ تازه‌اى موسوم به پوستر یا آفیش یا پلاکارد بوجود آمد.
پوستر بعنوان نوعى طرح گرافیکى به مقولهٔ نمایش و تبلیغ تعلق دارد که در آن باید تصویر و کلمات به شکل مختصر، مرتبط با یک مفهوم واحد و به یادماندنى باشند.
پیش از چاپ سنگی، پوسترها مانند کتاب به روش چاپ برجسته و با جوهر مشکى و گاه با قالب‌هاى چوبى چاپ مى‌شدند.
با گذشت چندین دهه از تاریخ ظهور عکاسی، این امکان وجود نداشت که عکس را در ابعاد بزرگ و با شمار انبوه تکثیر کنند. در این دوره معمولاً نقاشان طر‌ح‌هاى پوستر را نقاشى مى‌کردند. تصویر بصورت دستى بر سطح مستویى لوح چاپ منتقل مى‌شد. این روش تا بعد از جنگ دوم جهانى هم رواج داشت.

پوسترهاى نمایشى اولین نمونه از آگهى‌هاى دیوارى بودند که ضمن تحول، اصول و قواعد پوسترسازى را پى‌ریزى کردند. این آگهى‌ها مربوط به تماشاخانه‌هاى متعددى بود که در اروپا وجود نداشت. پوسترهاى مصور آن دوره علاوه بر تبلیغ در مورد تماشاخانه‌ها، مغازه‌ها و حراج‌ها و وسایل حمل‌‌‌‌ونقل، در عرصهٔ تبلیغ کتاب نیز رواج داشت. این پوسترها در آن زمان فقط به رنگ سیاه چاپ مى‌شد. در حوزه هنر پوستر دههٔ آخر قرن نوزدهم آثار تولوزلوترک بیش از دیگران مى‌درخشید. پوستر رنگى مصور با نام ژول شره، هنرمند فرانسوى آغاز مى‌شود
هنرمندان پوستر این دوره، آزادى زیبایى‌شناختى و جسارت خلاقانه‌اى را به نمایش گذاشتند، که با اولین تجلیات اختراعات فن‌آورانه در تولید و تکثیر آثار گرافیکى همراه شد.
لیتوگرافى در اواخر سدهٔ نوزدهم به هنرمند امکان داد تا سطوح بزرگ یکدست را چاپ کند و از رنگ بهره برد. و به طراح امکان داد تا حروف‌نگارى خاص خود را انجام دهد. این کنترل بر چاپ آغاز طراحى گرافیک بود. بعدها فن‌آورى‌هاى عکاسى و رایانه‌اى در تولید و تکثیر تصویر و متن نقشى اساسى یافتند.
رایج‌ترین شیوه چاپ تا دهه ۱۹۶۰ به روش لترپرس بود (نوعى چاپ برجسته از قالب‌هاى فلزى فتوگراوور و حروف).
در دههٔ ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ نسل جدیدى از طراحان شروع به استفاد هاز قابلیت‌هاى رایانه کردند. طراحان گرافیک یکصد سال پس از آنکه هنرمندان رسانهٔ جدید لیتوگرافى را به خدمت خود در آوردند. فن‌آورى‌هاى نوین را براى تحت کنترل در آوردن تولید متن و تصویر بکار بردند.
همانطور که چاپ و مطبوعات یکباره در ایران رواج یافت، اشکال مختلف پوستر نیز بطور ناگهانى ظاهر و براى مقاصد مختلف مورد استفاده قرار گرفت. اولین پوسترهاى چاپ شده در ایران مصوّر نبوده و غالباً شامل اطلاعیه‌هاى دولتى و غیردولتى بود که در معابر و مجامع عمومى نصب مى‌شد. این آگهى‌ها از هر نوع عناصر بصرى جالب تهى بودند. در سى و چند سال گذشته همراه با گسترش امکانات چاپ و آموزش هنر گرافیک در مدارس هنری، هنر پوستر جاى خاص خود را در ایران پیدا کرد.
توسعهٔ تبلیغات براى کالاها و مؤسسات تولید و خدماتى و غیهر موجب رواج پوسترهاى تجارى شد و به موازات آن پوسترهاى فرهنگى و هنرى نیز رواج یافت.
اکنون پوسترهاى متنوع که حاوى پیام‌هاى مذهبى و سیاسى و فرهنگى مى‌باشند، سراسر شهر را پوشانده است. پوستر بدلیل استفاده از عناصر بصری، نقش مهمى در القاى پیام دارد. این عناصر بصرى با کادربندى و ترکیب‌بندى مناسب عناصر موضوع و استفاده از نشانه‌ها و علائم ساده تصویرى قابلیت انتقال سریع‌ترى به آن مى‌دهد.

 بسته‌بندى 

بسته‌بندى‌هاى مختلف، داراى خصوصیات متفاوتى هستند. به همین دلیل بسته‌بندى را شاخه‌اى از علم اقتصاد و هنر مى‌دانند.
هماهنگى طرح بسته‌بندى با محتویات، نحوه نگهداری، نحوهٔ حمل‌ونقل امرى ضرورى است. بسته نه تنها باید فرآورده را محفوظ نگه دارد، بلکه مصرف‌کننده را نیز باید جلب کند و اطلاعات لازم را به او بدهد. و باید بتوان فرآورده را از داخل آن به راحتى خارج کرد و موقعى که خالى شد بتوان پوشش هر بسته را از بین برد. علاوه بر این زیبایى بسته باعث زیبایى محیط مى‌شود. امروزه بسته‌بندى بیشتر با کاغذ صورت مى‌گیرد.
بسته‌بندى‌ها در انواعتجارى و صنعتى و دستى شامل جعبه‌هاى مقوایى تاشده، جعبه‌هاى سینى‌شکل، جعبه‌هاى لوله‌اى‌شکل، لفاف‌پیچ، جعبه‌هاى کاغذى انعطاف‌ناپذیر و بسته‌بندى‌هاى انعطاف‌پذیر است.
جعبه‌هاى تاشده براى هر نوع فرآیند چاپى مناسبند. و براى دارو، غذا، هدیه، لوازم آرایشی، اسباب‌بازى و لوازم خانه مناسب هستند.
جعبه‌هاى سینى‌شکل که از اشکال اصلى جعبه‌هاى تاشو هستند، در مواردى چون پاکت سیگار، سینى هادى نانوایی، جعبه بستنی، پیتزا و جعبهٔ لباس بکار مى‌روند.
جعبه‌هاى لوله‌اى شکل که بشکل تیوپ هستند، براى بسته‌بندى بطرى‌ها و لوازم بهداشتى و آرایشى بکار مى‌روند و اغلب در یکى از دیواره‌ها پنجره یا در دارند تا محصول دیده شود.
لفاف‌پیچ نوعى بسته‌بندى براى اسباب‌بازى‌ها، لوازم خانگى و محصولات منحنى است، که مستلزم پیچیدن لایه‌اى از پلاستیک به دور شیء موردنظر و حرارت دادن آن است.
جعبه‌هاى کاغذى انعطاف‌ناپذیر، ظروفى سخت و دائمى هستند. این جعبه‌ها امروزه در طرح‌ها و پرداخت‌هاى جدید و جالبى موجود مى‌باشد و عمدتاً براى محصولات تجملی، لوازم آرایش، جواهرات و دوربین بکار مى‌رود. مواد اولیه این جعبه‌ها، مقوا و مواد پوشاننده است. از کاغذها و پارچه‌هاى متنوع نیز براى پوشاندن جعبه‌ها مى‌توان استفاده کرد.
بسته‌بندى‌هاى انعطاف‌پذیر از قبل از تاریخ مورد استفاده بوده است. اشکال و فرم‌هاى بعدى آن شامل بسته‌بندى کاغذى است که بعدها در تولید انبوه توسط جرج وست کارخانه‌دار نیویورکى ابداع شد.
شناخت سلفون و گسترش لایه‌هاى پلاستیکى و زرورق‌هاى مخصوص و همچنین شیوه‌هاى پوشش‌دار کردن باعث توسعه انواع گوناگون، مصارف تازه‌اى براى بسته‌بندى انعطاف‌پذیر گردید.
امروزه بزرگترین مصرف‌کننده بسته‌بندى‌هاى انعطاف‌پذیر، صنایع غذایى است. برخى از این بسته‌ها که براى منجمد کردن، پختن، مخلوط کردن، محافظت کردن و ذخیره کردن مواد غذایى طراحى شده‌اند، تأثیر زیادى در صنایع غذایى بویژه در زمینه غذاهاى آماده دارند.

 

 

 

 

تکنولوژی دو

بسم الله الرحمن الرحیم

بنام او که مهر را افرید و مهربانی را و خود مهربانترین است

سلام به دانشجویان عزیز و عزیزان دانشجو

  آنچه در ادامه خواهید خواند خلاصه ای پیرامون  بروشور و کاتالوگ  این موارد ی است که در  جلسه مربوط بروشور و کاتالوگ ذکر شد  ، لازم است پس از مطالعه مجدد  در طراحی بروشوری که  ارائه میدهید به این نکات توجه نمائید  .

از شما انتظار می رود بروشور یا کاتالوگی را  که معرف  شما و هنر گرافیک باشد طراحی نموده و در آن ضمن تعریف مختصر از  گرافیک  بیوگرافی از خود و فعالیت هنری که داشته اید در  آن ذکر نمائید و با استفاده از عکس نمونه کار های گرافیکی خود در  این ترم خصوصا ” نمونه های سررسید ، طرح سی دی و بروشور  در معرفی آثار شما گنجانده شود .

 

 بـــروشـــورو کاتالوگ 

 

    بروشور

 

    کاتالوگ

هدف بروشور و کاتالوگ

     در واقع بروشور و کاتالوگ  این سه وظیفه  اصلی را بر دوش دارد

   ١- معرفی

 ٢- ایجاد سوال

 ٣-  پاسخگویی سوالات مخاطبان

  دادن آگاهیهای لازم و ضروری به مخاطب است که ضمن معرفی کالا و خدمات، نقش و هدف تبلیغ هم دارد که باعث تصمیم گیری می شود.

  آگاهی و اطلاع حاصل کردن از وجود موسسات، سازمانها و تولیدات و خدمات آنها، آشنایی با احزاب، نهادها، جمعیت ها و فعالیت های آنها، میزان تحولات اجتماعی، سیاسی و تکنولوژیکی و نوع زندگی را برای مخاطب روشن می کنند و در انجام فعالیت ها و تصمیم گیری ها کمک می کنند همراه با اطلاعاتی که در روزنامه ها و مجله ها ممکن نیست ولی شباهتی با هم دارندکه به شیوه ای مرغوبتر، بهتر و لوکس تر از نظر کاغذ، مقوا و چاپ ارائه می شوند.

   اگر از این دو کالای تبلیغاتی و اطلاع رسانی به خوبی استفاده شود و شاخصه های لازم در ارتباط تصویری در آن در نظر گرفته شود  اثر تبلیغاتی و تاثیر کاتالوگ و بروشور  می تواند بسیار زیاد باشد  و در انتخاب و تغییر سلیقه مخاطب نقش بسیار زیادی داشته باشد.

  کاتالوگ ها حاوی اطلاعاتی از قبیل اندازه، رنگ، وزن، قیمت، شیوه نگهداری و ویژگی های مورد نیاز مخاطبان است و جواب سوالهای مخاطبان را می دهد.

 تعریف بروشور

      بروشور کالای اطلاع رسانی است که ارائه اطلاعاتی مربوط به کالا ، خدمات یا رخ داد اجتماعی ، سیاسی ، اقتصادی و یا فرهنگی میباشد .

     این کالا نشریه ای است که بسته به مقدار محتوای بروشور می تواند در یک  یا چند صفحه ، تک رنگ ، دورنگ یا چهار رنگ  با استفاده از متن عکس و گرافیک  چاپ میگردد  .

  برو شور ها معمولا رایگان توزیع میگردد و به همین دلیل اگر از ساختار گرافیکی و اطلاع رسانی خوبی بر خوردار باشد برای مدت  بیشتری نزد مخاطب خواهد ماند  . بروشور ها منگنه یا ته چسب نمی شوند .

 

انواع بروشور:

۱     تک برگی (  یک لت )

۲     دو برگی ( دو لتی )

۳     آکاردئونی و چند برگی مفتولی یا سیمی

۴        فانتزی  

 اطلاعات مندرج

      -    مجموعه اطلاعاتی که  در بروشور ارائه میشود به دلیل حجم کم و کوچک بودن آن باید بسیار خلاصه و موجز بوده و در ابعاد و اندازه ای که برای آن در نظر گرفته شده  بتواند اهداف کلی  سفارش دهنده که می تواند اقتصادی، تجاری، صنعتی، اجتماعی، فرهنگی و هنری، دارویی، بهداشتی، پزشکی، سیاسی و حزبی باشد را در آن  بگنجاند .

   توجه به اطلاعات زیر برای تهیه یک بروشور مفید خواهد بود :

    شرح عملکرد، عنوان کلی فعالیتها و تولیدات، محصولات و خدمات ،  معرفی اجمالی تولیدات و فعالیتها  ،اطلاعاتی در مورد مواد اولیه محصولات، مشخصات کامل محصول، شیوه های مصرف و نگهداری، خدمات پس از فروش و محل تعمیرات، آموزش های لازم، نشانی کامل موسسه، فروشگاهها، مراکز خدمات پس از فروش، تلفن و فکس، وب سایت و پست الکترونیکی

 

  تولیدکنندگان و ناشران

      معمولا روابط عمومی ها، بخش بازاریابی و تبلیغات سازمانها  

    اشخاص حقیقی

     موسسات حقوقی

 قطع بروشور

     بستگی به موضوع و نوع کار و خدمات و فرم و طرح گرافیست دارد. با توجه به اطلاعات، توضیح ، تصاویر و شرح پیامها.

  ضمناً در چارچوب و طراحی باید به مخاطب و کاربری آن توجه کرد.

    هزینه پیش بینی شده نیز میتواند عامل مهمی در انتخاب قطع باشد

 ویژگی های یک بروشور

  نکته اصلی در طراحی یک بروشور شناخت خوب و کامل سفارش دهنده و مخاطبی که این بروشور را دریافت میکند

  شکیل، زیبا و در عین حال ساده بر اساس تناسب با موضوع و مخاطب که در مورد خدمات و محصولات هر چه ساده تر، بهتر. مثل داروها

 از ویژگی بروشور، برای جلب خواننده و ایجاد رغبت بیشتر در مخاطب استفاده از عکس و طرحهای جالب و دیدنی ضروری و لازم است.

  بروشورهم  می تواند  روی جلد و پشت جلد داشته باشد  و باید به اندازه یک جلد کتاب یا مجله و حتی پوستر برای آن احمیت قائل شد     بروشور به دلیل صفحات کم  معمولاًعطف ندارد. ، توجه به سه نکته همیشگی در طراحی گرافیک بروشور باید در نظر گرفته شود

۱- با کمترین المان ۲- درکوتاهترین زمان  ۳- بیشترین پیام را انتقال دهید 

 

 کاتـــالـــوگ

تعریف کاتالوگ

     کاتالوگ ها را میتوان به دو دسته تقسیم کرد

  1. تبلیغاتی وظیفه آن  معرفی وترویج اهداف سازمان یا کار خانه  سفارش دهنده 
  2. اطلاع رسانی  راهنما و مشخصات و شرایط استفاده از اماکن ، کالایا خد مات  ارائه شده  است

  کاتالوگ به دلیل بر خوردار بودن از فضای بیشتر برای ارئه اطلاعات سفارش دهنده  می تواند شامل اطلاعات ریز تری باشد

 کاتالوگ یعنی کالانما، کارنما، یعنی دفتر راهنمای کالاها و فعالیت ها و مشاغل مختلف              یعنی فهرست نامه و صورت کالاها و خدمات

یعنی اطلاعات ارائه شده جزئی و ریزتر و حاوی شرح   کاتالوگ  مختصات و ظرایف  موضوع و کالاهای مورد نظر ،  کاتالوگ   در واقع راهنمای کالا و کالانامه محسوب می شود و حاوی فهرست کالاهای تولیدی توسط یک موسسه و کارخانه است و می تواند حاوی معرفی مشاغل و موسسه های خدماتی، اجتماعی و فرهنگی نیزباشد.

 در یک کاتالوگ صنعتی  نام هر کالا، مدل، شماره یا شکل و تصویر مشخصات فنی و توضیحات ضروری است تا خریدار را کمک کند.

  بعضی کاتالوگها برای سفارش خرید در دسترس مردم قرار داده می شوند تا اجناس مورد نیاز خود را مطابق لیست کاتالوگ از فروشگاههای مورد نظر درخواست کنند.  

قطع کاتالوگ

قطع  مثل  بروشور و کتاب متنوع است و برای سهولت مخاطبان در انتخاب کالا و خدمات برخی ساده، برخی لوکس است و باید به نحوی طراحی شود که سریع اطلاعات لازم را در اختیار مخاطب قرار دهد.  

 

 به امید موفقیت همه گرافیستهای عزیز در روز ارائه آثار  ( ۲۶/۱۰/۸۷)

یکی از تفاوتهای که برای بروشور و کاتالوگ می شود به آن اشاره کرد این است که معمولا بروشور همراه کالا و خدمات ارائه می شود تا اطلاعات مربوط به آن موضوع یا کالا را در اختیار مخاطب قرار دهد .

اما کتالوگ معمولا قبل و یا بعد از  در اختیار قرار گرفتن موضوع یا بر گزاری مراسم عرضه می شود ماننند کاتالوگ گوشی های همراه که برای انتخاب مدلهای مختلف توسط  خریدار به وی عرضه می شود یا بعد از برگزاری یک جشنواره یا نمایشگاه به چاپ می رسد و به شرکت کنندگان و علاقه مندان ارائه می گردد

هر نفر سه برو شور و یک کاتالوک

 

—————————–

طراحی سی دی

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام به گرافیستهای عزیز و دانشجویان محترم  دومین  کاری که در این ترم  باید  انجام دهیم طراحی و گرافیک سی دی  و کاور سیدی  است  برای این منظور لازم است  اقدام به طراحی اتود برای سه نمونه  طرح سی دی نموده  که یکی از آنها همراه با قاب کاور یا همان جلد باشد  که البته اگر  دانشجوی خاصی بود و خواست برای بیش از این موارد  ارائه کار نماید  تلاش وی در نظر گرفته خواهد شد .

لازم ذکر است  اخیرا در جستجو های اینترنتی به پایگاه اینترنتی برخورد کردم که اطلاعات خوبی درخصوص طراحی و گرافیک بروشور و سیدی همچنین  دیگر سفارشات گرافیکی در آن یافت می شود  این لینک که مربوط به بروشور  هست مطالعه شود .وهر دانشجو یک سوال و یک جواب  استخراج و در  همین صفحه قرار دهد  و یک سوال و جواب هم برای  اطلاعات مربوط به طراحی سی دی .

اما شرح پروژه طراحی سی دی

۱-طراحی سی دی برای  هنرمند ( مجموعه آثار طراح گرافیک گرافیست عزیز …….)

۲-طراحی سی دی  تجاری

۳-طراحی سی دی فرهنگی

نکته قابل توجه حروف مورد استفاده در این سه  طراهی  یکی از این سی دی ها  کاملا فارسی  یکی فارسی و لاتین و یک سی دی کاملا  لاتین

طراحی سی دی                  

برای طراحی  سی  دی به نکات زیر دقت  نماید  با تصور اینکه سی دی  شکل دایره دارد  طراحی خود را در قالب  دایره انجام ندهید بهتر است یک کادر مربع ۱۳x 13 رسم نموده و در داخل این کادر اقدام به طراحی نمائید اندازه مفید در چاپ یک سی دی  ۱۲×۱۲ می باشد  و در واقع یک سانت اضافه همان نیم سانت از هر طرف  حاشیه اطمینانی  است که در چاپ  باید همیشه در نظر داشته باشید . چاپ روی سید دی بسته به طراحی و گرافیکی که  گرافیست پیشنهاد می دهد می تماند شامل تمام سطح سی دی  یا بخشهای اصلس آن باشد  فضای قابل چاپ هر سی دی به سه قسمت  تقسیم می شود

در سی دی های کوچک که به مینی سی دی  شهرت پیدا کرده نیز همین محدوده ها در مقیاس کوچکتر باید رعایت گردداندازه اصلی  و مفید برای چاپ برای سی دی های کوچک ۸*۸ سانتیمتر است اما محدوده خالی  یا حلقه تهی آن  به اندازه سی دی های  بزرگ و معمولی میباشد .

۱-محدوده اصلی   (حلقه اول )

۲- محدوده مرکزی ( حلقه دوم )

۳-محدوده ممنوعه  (حلقه سوم )

۴-محدوده خالی    ( حلقه تهی )

 برای دیدن طراح های خلافانه  سی دی  به این لینک مراجعه  کنید

در طراحی دقت داشته باشید     

محدوده سبز یا همان  محدوده اصلی  فضای است که شما می توانید مانور خوبی برای طراحی گرافیک و نوشتار داشته باشید  محدوده دوم مرکزی منطقه ای است که طراحی و گرافیک میتواند  حضور داشته باشد اما در استفاده از عکس در این منطقه به نوع عکس بستگی دارد و اینکه  نوع قرار دادن  تصویر در این محدوده به گونه ای باشد که  به عکس آسیب نرساند و از تاثیر ارتباط حدفمندی  که در تصویر  وجود دارد  نکاهد  در این محدوده بهتر است نوشتار اصلی قرار نگیرد ولی نوشتاری که جنبه تزئینی دارد می توان استفاده کرد محدوده دیگر  منطقه  ممنوعه که چنانچه نوشته وتصویری در این محدوده قرار بگیرد تنها جنبه تزئینی داشته باشد چون معمولا این منطقه چاپ صورت نمیگیرد . و در انتها آخرین محدوده محدوده خالی  فضایی است که  خالی است و محل قرار گرفتن سی دی در درایو است .

اما دانستن این فضا ها و محدودیت ها برای این است که شما طراحی خود را بر مبنای این محدودیت ها  ارائه کنید و گاهی می تواند این محدودیت ها  منشع بروز خلاقیت باشد  در بسیاری از طراحی های  خلاقانه پیش آمده که از همین حلقه ها  در جذاب شدن  طراحی گرافیک سی دی کمک گرفته و محدوده خالی میانت سی دی را جزئی از طرح محصوب کرده و شکل جدیدی از طراحی  سی دی را ارائه نموده اند  . در هر ترم در شروع این مبحث  نمونه های به دانشجویان از ترم های قبل یا جستجو های اینترنتی ارائه می شود  و همه تصور میکنند که تمام ایده های خلاق با استفاده از فضای خالی یا حلقه های دیگر در روی سی دی  بکار گرفته شده و هر کار دیگری تکرای است اما  در انتهای ترم  شاهد کار های  جدید و خلاقانه دیگری می شویم به امید دیدن کارهای  نو و جدید از شما .

اما نوشتار روی سی دی

نوشتار لازم روی  هرسی دی

۱-آرم و نشانه موسسه یا صاحب اثر

۲-آدرس اینترنتی

۳- نام سی دی

۴-شرح کوتاه از محتویات سی دی

۵-تیتر

۶-سوتیتر

۷-متن

 

 

 بررسی نکات مهم

در طراحی لیبل و کاور نوار کاست، سی دی و ویدئوتیپ

بر گرفته از پایگاه اینترنتی http://persiangfx.com/

جلد نوار کاست، سی دی ، ویدئوتیپ:
این گونه های گرافیک، مجموعه ای از ترکیب چند محصول گرافیکی با ویژگی های تعدیل و تغییر یافته در یک محصول هستند. جلد نوار کاست یا سی دی و ویدئوتیپ در نگاه اول همان طرح جلد هستند که تا حدودی و بسته به مورد ویژگی های بسته بندی را نیز دارایند.

معمولاً در طراحی جلد نوار کاست، جلد سی دی و جلد ویدئو تیپ طراح یک فضای مشخص و استاندارد را در اختیار دارد. در طراحی این سه گونه، دو بخش اساس باید مورد توجه قرار گیرد:
الف) طراحی روی نوار، سی دی و ویدئوتیپ
ب) طراحی بسته هر یک از آن ها

در طراحی روی نوار کاست بطور متداول از لیبل استفاده می شود که دارای ابعاد ۵/۱×۸ سانتیمتر است و امکان دارد بلندای آن تا حد ۴ سانتیمتر تغییر یابد که در اینصورت جای قرقره ها بر روی آن برش می خورد. لیبل ممکن است بر روی یک یا هر دو سمت قرار گیرد و معمولاً با علامت B, A مشخص می شود که عنوان محصول (آلبوم موسیقی، آموزش زبان خارجی و …) به همراه اطلاعات اولیه (نام خواننده و نوازنده، شیوه آمورش  و …) بر روی آن درج می شود.
در طراحی روی سی دی بطور معمول طرح مستقیماً بر روی سطح سی دی چاپ می شود (اگر چه امکان انتقال طرح بر روی لیبل و چسباندن آن بر روی سی دی منتفی نیست ولی دلایل فنی از جمله امکان ضعیف کردن سی دی در هنگام خواندن نوشتن، این مورد باید با احتیاط انجام شود) توجه به افزایش سطح در اختیار (به نسبت کاست) طراح مجاز خواهد بود عوامل بصری بیشتری را در طرح خود مورد استفاده قرار دهد، ولی در هر حال عنوان و مجری محصول باید در دید نخست قرار گیرند و از فضای در اختیار بیشتر در جهت مطرح کردن عوامل تصویری استفاده شود، نه عوامل نوشتاری.
چیدمان منحنی و سینوسی نوشتار، با توجه به فرم دایره ای سی دی، هنوز جایگاه خود را از دست نداده است و غالباً نوشته های فرعی با اندازه قلم کوچک در بیشتر سی دی ها بصورت دوار چیده می شوند.

انتقال طرح بر روی ویدئوتیپ نیز به وسیله ی لیبل صورت می گیرد. در این محصول نیز به دو لیبل نیاز است که ابعاد آنها با یکدیگر متفاوتند، یک لیبل به ابعاد ۸/۱×۸/۱۴ سانتیمتر برای قسمت جانبی نوار و دیگری به اندازه ۶/۴× ۸/۷ سانتیمتر برای بخش فوقانی آن. موارد نوشتاری هر دو بخش شامل عنوان محصول، مجری آن و نوشتار مرتبط به همراه عوامل تصویری است، که تصاویر در لیبل بخش فوقانی حضور پر رنگ تری خواهد داشت.
قسمت دوم طراحی، بسته بندی نوار کاست، سی دی و ویدئوتیپ است، این قسمت بطور معمول دارای دو حالت کلی است.
الف) استفاده از قاب های آماده
ب) طراحی بسته های فانتزی
بیشترین حالت بسته ها، همان وضعیتی است که قابی از جنس کائوچو (پلاستیکی) و شفاف (به استثنای نوار ویدئو) در اختیار طراح قرار می گیرد و او موظف است طرحی متناسب با فضای قاب طراحی کند و آن را درون قاب قرار دهد. این قاب های آماده دارای سه بخش روی جلد، عطف و پشت جلد هستند.

بسته به حجم مطالب نوشتاری و تصویری و ضروریات دیگر، طراح مجاز است، لت یا لتهایی به روی جلد نوار کاست و یا سی دی اضافه کند و آنها را در تاخور روی جلد قرار دهد.
موارد نوشتاری روی جلد نوار کاست به نسبت لیبل آن، کاملاً مفصل تر خواهد بود، ضمن آنکه امکان بکارگیری تصاویر نیز بیشتر خواهد شد. در حقیقت ویترین نوار کاست (و البته ویدئوتیپ و سی دی) روی جلد آن است. در قسمت عطف، تکرار موارد نوشتاری روی جلد را خواهیم داشت و در پشت جلد نیز اطلاعات نوشتاری ضروری همچون مجوزهای مورد لزوم از مراکز ذیصلاح، نشانی تولید کننده محصول و … درج می شوند.
در طرح سی دی بدلیل فضای بسیار کم عطف و فضای قابل توجه پشت جلد (دقیقاً برابر با روی جلد) معمولا از انتقال تصویر بر روی عطف خودداری می کند و نوشتار را نیز بصورت کاملاً خلاصه در این قسمت قرار می دهند و در عوض طرح پشت جلد را چه از نظر نوشتار و چه از نظر تصویر کاملاً سخاوتمندانه طراحی و ارائه می کنند. اگر چه باید توجه داشت اختلاف فضای روی جلد و پشت جلد باید کاملاً محسوس باشد، به این معنی که تصاویر اصلی در روی جلد قرار می گیرد و در صورت تشخیص طراح و ضرورت تکرار تصاویر در پشت جلد، قاعدتاً این تصاویر بصورت خلاصه، با رنگ متفاوت و کوچکتر از روی جلد طراحی می شوند. در طراحی جلد ویدئو تیپ شکل کار بسیار شبیه بسته بندی خواهد بود، به این معنی که در حالت معمول نیاز به یک بسته مکعب مستطیلی داریم که یک وجه آن ناقص است. ابعاد این بسته در حالت حجم شده ۱۹×۵/۱۰×۵/۲ سانتیمتر است. به دلیل وسعت سطح جلد ویدئو تیپ، اجرای طراحی متنوع بر روی آن کاملاً میسر خواهد بود. همچون موارد گذشته، عنوان مجری اثر (اجرا کنندگان موسیقی، یا فیلم یا درس آموزشی و …) و موارد نوشتاری مرتبط با آنها در اولویت عوامل نوشتاری خواهند بود. استفاده از عوامل تصویری نیز در بیشتر اوقات مورد توجه قرار دارد. باید دقت داشت بخشی از حجم که فاقد پوشش است، نهایتاً توسط لیبل جانبی ویدئو تیپ کامل خواهد شد، بنابراین هماهنگی طرح لیبل و بسته کاملاً ضروری و الزامی است.
به دلیل ابعاد کوچک نوارهای کاست و سی دی ها، امکان آلبوم کردن و ارائه گروهی آن ها میسر است ولی در مورد ویدئو تیپ ها این امر کمتر مقدور خواهد بود.

لینک همین مطلب در پرشین بلاگ: گرافیست عزیز

—————————–

در این ترم قرار است سه عنوان ارائه شود

  1. تقویم
  2. کاور و جلد سی دی
  3. بروشور و کاتالوگ

Related image

تعریف تقویم

تقویم به هر کدام از روشهایی اطلاق می‌شود که برای نگهداشتن حساب روزها بکار گرفته می‌شوند. تقویم مجموعه قواعدی را گویند که بتوان شرح وقایعی را به ترتیب زمانی و گاه شماری بر آن مبنا ، بنا نهاد. در محل ، تقویم ممکن است بصورت یک جدول ، یک کتاب و یا یک سری از صفحات باشد که نشانگر روزهای هفته ، ماهها و گاهی شماره ترتیب روز در سال باشد. کاهش یک تقویم اطلاعات بیشتری را شامل می‌شود، مثل تاریخ تعطیلی‌ها و وقایع تاریخی و همچنین اطلاعات نجومی مانند ، طول روز ، ساعتهای طلوع و غروب خورشید ، خورشید و ماه گرفتگی و جذر و مد

تاریخچه تقویم

ابداع تقویم (گاهشماری) از ابتدایی ترین و قدیمی ترین ابزار بشر برای برنامه ریزی و آینده نگری در زندگی به شمار میرود.

انسان از زمانی که خود را شناخت سعی بر آن داشت که با استفاده از «گاه»های مختلف، به زندگی خود نظم ببخشد. شاید بتوان اولین «گاه» را نوبت های گرسنگی دانست که زمان خوردن و آشامیدن را مشخص میکرد. سپس گاهِ خواب و بیداری و گذشت روز و شب برای او معنا پیدا کرد. حرکت ماه، گاهِ بعدی بود و در نهایت چرخش و تکرار فصول، گاهِ «سال» را به زندگی انسان وارد کرد. با شکلگیری و پیشرفت تمدنهای اولیه، بشر دو نوع گاهشماری قمری (ماهیانه) و شمسی (سالانه) را به عنوان ملاک سنجش زمان در مقیاسهای بزرگ انتخاب نمود. از آن پس شکلهای متنوعی از گاهشماری و تقویم ابداع شد که بسیاری از آنها با گذشت زمان و وقایع تاریخی، دستخوش تغییر شده یا به دست فراموشی سپرده شده اند.

بابلیها را میتوان جزء اولین اقوامی دانست که در تدوین سالنماها تلاش کردند. تمدن باستانی بابل توجه ویژهای به نجوم و اختر شناسی داشت و اولین جداول گاهشماری یا سالنما را در قرن هفتم قبل از میلاد در زمان سلطنت آشور هانیبال تنظیم نمود.

نشانه هایی از مصریان باستان در دست است که تمدن مصر باستان در ۴۰۰۰ سال قبل تقویم منظمی داشت که ترکیبی از تقویم خورشیدی و قمری بود و شروع سال، با بالا آمدن آب رود نیل و طلوع ستارة شعرای یمانی همزمان بود.

از مهمترین تقویمهای تاریخ میتوان به گاهشماریهای بابلی، عبری، سومری، مصری، آشوری، چینی، مایاها، اسکندری، یونانی، رومی، هندی، بخت النصری، سلوکی، ترکان، اسلامی، ارمنی، یزدگردی، جلالی (ایرانی)، ژاپنی، ژولیانی، گریگوری (میلادی) و… اشاره کرد.

مهمترین وجه تفاوت این تقویمها، قدمت و مبداء شمارش، نقطة شروع سال و خورشیدی یا قمری بودن آنهاست

 

Image result for ‫تاریخچه تقویم‬‎

 انواع تقویم

۱-     تقویم هجری

۲-     تقویم شمسی

۳-     تقویم میلادی

۴-     تقویم جولینوسی

۵-     تقویم گر گوری

۶-    تقویم چینی

انواع تقویم

سه نوع اصلی تقویم توسطشبروضع شده است. این سه تقویمعبارتند از: تقویم قمری،تقوین شمسیوتقویم قمری شمسیکه بر اساس اهله قمر وحرکتسالیانه ظاهری خورشید استوارند.

تقویم قمری

قدیمیترین نوع تقویم و متداولترین آن درقدیم ، تقویم قمری است. در این تقویم ماه عرضی تقریبا همان قمری واقعی و اولین روز هر ماه عرضی تقریبا روزیاست کهماهنو ، حادث می‌شود. یک شخص بی‌سواد که قادر به خواندن تقویم نباشد، بسادگی ازروی اهله قمر می‌تواند با تقریب خوبی تاریخ روز در ماه را بداند. در تقویم قمری ماهشمسی ملاک عمل نیست و برای اینکه طول ماههای قمری عدد صحیح باشد و مطابقتی بینماهها بوجود آید، یک راه حل قدیمی این بود که ماههای قمری عرضی را بجای ۵۳۰۶/۲۹ روز، یک درمیان ۲۹ روز بگیرند. بدین ترتیب طول متوسط ماه قمری ۵٫۲۹ روزمی‌شد و این بهمقدار ۰۳۰۶/۰ روز از طول متوسط ماه قمری کمتر بود. بعدها تقویم قمری عموما به ۱۲ماه قمری در یکسال قمری ۳۵۴ روزه تبدیل شد و بدین ترتیب ، سال قمری به اندازه (روز ۳۶۷۲/۰=۰۳۰۶/۰×۱۲) ازدوره اهله قمر عقب می‌ماند.

یک راه نسبتا دقیق برایجبران این اختلاف ، اضافه کردنه یک روز به تقویم در هر دوره سه ساله بود. راه حلهایمشابه ، در میان افزودن سه روزبه تقویم ، در هر هشت سال یا هفت روز در هر نوزده سالو یا یازده روز هر هر سی سال بوده است. تمام این راه حلها بکار گرفته شده‌اند وآخرین آنها یعنی در میان افزودن یازده روز در هر ۳۰ سال ، در بین مسلمانان رواجدارد. انتخاب سال معین برای افزودن روزها در تقویم ، تقریبا اتفاقی بوده و روزهامعمولا به آخرین ماه کوتاه سال اضافه می‌شده که بتوان بسادگی آن را بخاطرآورد.

تقویم اسلامییکی از تقویمهایی قدیمی است کهدارای ۱۲ ماه قمری ۲۹ یا ۳۰ روزه بوده و هیچ ماهی به عنوان میان افزون به آن اضافهنمی‌شود و کوششی برای انطباق آن با سال شمسی صورت نمی‌گیرد. در نتیجه تعطیلات مختلفدر طی یک دوره ۳۳ ساله ، در تمام فصول گردش می‌کند. برای انطباق آن با طول واقعیماههای قمری ، هر سی سال ۱۱ روز به آن اضافه می‌شود روز مذهبی مسلمین در غروب روزقبل از روز عرضی آن شروع می‌شود. سالهای قمری مسلمین از هجرت حضرت محمدصلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم ازمکه معظمه به مدینه ، در روزجمعه شانزدهم ژوئیه ۶۲۲میلادی آغاز می‌شود.

تقویم قمری شمسی

زمانی که طول مدت یک سال شمسی در ۲۵/۳۶۵ روز معلوم شد،جستجو برای یک ارتباط دقیق بین سال شمسی و ماههای قمری آغاز گشت. مسأله این بود کهچگونه ، با بهترین روش ، بین سال قمری(که تقریبا ۱۱ روز از سال شمسی کوتاهتر است) وسال شمسی ارتباط ایجاد شود. یکی از اولین راه حلها ، اضافه کردن یک ماه به سالقمری در هر دوره سه ساله بود. راه حل دیگر برای ایجاد برابری اضافه کردن سه ماه به ۸سال قمری و یا ۷ ماه ۳ ۱۹ سال قمری استد که این تعدیل ، به ترتیب برابر یک دوره ۸ساله و یا ۱۹ ساله شمسی است و دوره ۱۹ ساله به دورهمتونیک (Metonic) موسوم است که اسم آن از نام منجم یونانی ، متون (۴۳۳ قبل از میلاد) گرفته شده است. متون کشف کرد که در هر دوره ۱۹ ساله شمسی ، ۲۳۵ماه قمری وجود دارد. هر دو دوره ۸ساله و دوره متونیک ، توسط یونانیان بکار گرفته شده است. دوره ۱۹ساله متونیک تا حدیدقیق است و هنوز در محاسبات تقویم کلیسایی بکار گرفته می‌شود.

تقویم شمسی

درحال حاضر تقویم قمری در بین بسیاری از ممالک رواج ندارد. بهمنظور انطباق بیشتر ماههای عرضی در سال شمسی ، کاربرد قمری مورد توجه قرارنمی‌گیرد. تعداد ماهها ، به همان ۱۲ ماه در سال محدود شده ، اما دیگر ماهها قمرینیستند وفازهای ماهدر هر روزی از ماه عرضی ممکن استاتفاق افتد. فقط طول۲۴۲۲/۳۶۵ روز به عنوان طول متوسط سال شمسی مبنای کار تقویم شمسیاست. جزء ۲۴۲۲/۰ تقریبا نزدیک به کسر ۲۵/۰ است. بنابراین سال ۳۶۵ روزه شمسی بکارمی‌رود و هر چهار سال یک روز به عنوان جبران جزء ۲۵/۰ به سال اضافه می‌گردد. سالیکه یک روز به آن اضافه می‌شود بهسال کبیسه (Leap Year) موسوماست.

این راه حل همان راه حلی است که درتقویم جولینوسی (Julian Calender) بکار گرفته شده است. این تقویم را ژولیوس سزار درست کرد و پاپ گرگوری۱۳ اصلاحاتی درآن به عمل آورد و تا امروز در میان اروپائیان معمول و به نامگرگوریشناختهشده است. اماچون کسری که می‌بایست جبران شود ۲۴۲۲/۰ است و نه ۲۵/۰ ، لذا افزودن یکروز در هر چهار سال ، به اندازه تفاوت ۲۵/۰ و ۲۴۲۲/۰ یعنی ۰۰۷۸/۰ روز در سال و یادر حدود ۳ روز در هر چهار قرن اضافه می‌آید.

تقویم جولیوسی

اصلاح تقویم رومیان توسط ژولیوس سزار عملی شد. او منجمیونانی به نامسوس جنز (Sos igenes) را به عنوان مشاور بکار گرفت. تقویم در سال ۴۶ قبل از میلاد تغییر پیدا کرد که به نام سال پایانی در هم بر همینامیده شد. اول از همه ، تصمیم گرفته شد که اعتدال بهاری روز۲۵۴ ماه مارس باشد وبرای این منظور ۸۵ روز به سال ۴۶ قبل از میلاد اضافه شد. طول سال در ۳۶۵ روز باعثقرار داده شد، گر چه آنها می‌دانستند سال شمسی ۲۵/۳۶۵ روزبه طول می‌انجامد و همچنینمی‌دانستند که با اضافه کردن هر چهار سال یک روز ، سال با حدوث فصول تطبیق می‌کند. یک روزه که به آخر ماه فوریه اضافه می‌شد، مطابق آنچه که امروزه صورت می‌گیرد،انجام نمی گشت، بلکه بعد از ۲۴ فوریه اضافه می‌گردید. در اصطلاح جولیوس ، روز اولژانویه ، به عنوان شروع کارکنسولها در روز اول سال تعیین گردید. بنابراین روز اولژانویه سال ۴۵ قبل از میلاد ، شروع تقویم جولیوس است. نسلهای جولیوسی با طول ۳۶۵روز و شش ساعت ، در حقیقت از سال شمسی با طول ۲۴۲۲/۳۶۵ روز بلندتر است. تفاوت به ۰۰۷۸/۰ روز در سال و یا در حدود ۳ روز در هر چهار قرن می‌رسد.

تقویم گرگوری (Gregorian Calender)

قویم جولیوسی با مرور زمان دچار اشتباه شد، بدین ترتیب که عید پاک (برابر عید فطر یا عید فصح یهود که مسیحیان این عید را به یادبود برخواستن حضرت عیسیعلیه‌السلام از مردگان جشن می‌گیرند) که یک عید بهاری است، نهایتا می‌توانست به وسط تابستان بیفتد. در زمان پاپ گرگوری ۱۳ در اواخر قرن ۱۶ میلادی میزان اختلاف تقویم جولیوس به ده روز بالغ شد، اعتدال بهاری سال ۱۵۸۲ به یازدهم مارس افتاد، چنانچه طول سال شمسی کمتر از ۲۵/۳۶۵ روز بود.

در این زمان طول واقعی سال شمسی شناخته شد و پاپا گرگوری در مطابقت با آن ، تقویم را اصلاح کرد. او ده روز از سال ۱۵۸۲ میلادی کم کرد، تا اینکه از سال بعد ، اعتدال بهاری دوباره به ۲۱ مارس بیفتد. روز بعد از پنج شنبه چهارم اکتبر ، ۱۵۸۲ به جمعه پانزدهم اکتبر تبدیل شد (تداوم روزها تغییر داده شد و روز جمعه به جای خود باقی ماند). با این تغییر تقویم جولیوسی که تغییر نکرده بود، مرتبا ، تقویم گرگوری اختلاف بیشتری پیدا می‌کرد. گرگوری برای رفع اختلاف بین سال شمسی و تقویم جولیوسی ، قانونی وضع کرد که هر چهار صد سال سه روز از سال کم گردد. برای این کار چنین وضع شد که سالهایی که شماره آنها به دو صفر ختم می‌شود سال کبیسه به حساب نیایند مگر آنکه دو عدد سمت چپ آنها بر عدد چهار قابل تقسیم باشد.

یک نابرابری دیگری باقیماند، که سال گرگوری بدین ترتیب ۲۴۲۵/۳۶۵ روز می‌شود و بنابراین به اندازه ۰۰۰۳/۰ روز از سال شمسی بلندتر است. این اضافه ، در هر ده هزار سال به سه روز بالغ می‌گردد و اما در چنین مدت درازی عوامل دیگری وارد می‌شوند. طول سال شمسی دارای تغییرات بسیار کندی است و طول آن تغییر می‌کند. قانون مربوط به این تغییر کاملا شناخته شده نیست. به علاوه حرکت وضعی زمین به دور محور چرخشی آن دستخوش تغییرات است که بعضی از آنها قابل پیش بینی است. تمام کشورها بلافاصله اصلاحات گرگوری را بکار نیستند. در حال حاضر کلیه کشورها تقویم گرگوری را حداقل برای منظور رسمی قبول کرده‌اند.

تقویم چینی

تقویم چینی ها کهن ترین دفتری است که در تاریخ جهان ثبت شده است؛ که قدمت آن برای چیزی حدود ۲۶۰۰ سال قبل از میلاد مسیح است. هنگامی که امپراطور هوآنگ تی، منطقه البروج را به جهانیان معرفی کرد.
تقویم چینی ها هم همانند بسیاری از تقویمهای دیگر به صورت سالانه تنظیم شده است و مبنای آن صور ماه می باشد؛ به همین جهت، به دلیل گردش تاریخ، ابتدای سال نو می تواند بین از بین اواخر ژانویه تا اواسط فوریه که معادل با اواسط بهمن ماه خودمان است متغیر باشد. هر چرخه کامل این تقویم ۶۰ سال طول می کشد که از ۵ چرخه ۱۲ ساله تشکیل شده است.

اصول طراحی تقویم

۱- شاخصه های محتوای تقویم 
· مخاطب
· نوع تقویم
· مناسبتها
· اطلاعات ویژه

۲- شاخصه های فرمی تقویم 
· قطع
۱- دیواری
۲- رومیزی
۳- سر رسید
۴- جیبی
۵- فانتزی

· رنگ تقویم 
۱- رنگ جلد
۲- رنگ زمینه
۳- رنگ اعداد روزهای غیر تعطیل
۴- رنگ اعدا روزهای تعطیل
۵- رنگ نوشتار تیتر
۶- رنگ نوشتار روزهای غیر تعطیل
۷- رنگ نوشتار روزهای تعطیل
۸- رنگ توضیحات
· قلم 
· گرافیک
 اجزاء تقویم 
· نام
· جلد
· ایام
۱- روز
۲- هفته
۳- ماه
۴- فصل
۵- سال

 

 

 

1 دیدگاه برای گرافیست عزیز

  1. جلال عطارزاده

    سلام
    منتظر نظرات شما هستم هر نفر یک سوآل غیر تکراری از متن طرای کند و همینجا ارسال کند

پاسخ دادن به جلال عطارزاده لغو پاسخ

آدرس ایمیل شما هرگز منتشر نخواهد شد بخش های لازم با * علامت گذاری شده است.

* :



*