قهوه با طعم مهربانی

گروه جامعه ــ اولین کافه کشور که توسط ۱۰ نفر از بچه‌های توانمند مبتلا به بیماری اوتیسم و داون به مردم خدمات ارائه می‌کند، امروز، ۱۱ اردیبهشت‌ماه، در خیابان ونک تهران افتتاح شد؛ یاد بگیریم با انسان‌هایی که خداوند آنها را زیبا خلق کرده درست رفتار کنیم.

ه گزارش خبرنگار ایکنا؛ طبقه اول پاساژ آینه واقع در خیابان ونک تهران امروز، ۱۱ اردیبهشت‌ماه، شاهد یک اتفاق بسیار زیبا بود. پدرها و مادرها آمده بودند که با افتخار شاغل شدن ۱۰ نفر از فرزندان خود را ببینند. تعداد زیادتری از پدرها و مادرها هم آمده بودند تا ببینند سایر بچه‌ها توانسته‌اند، پس بچه‌های آنها هم می‌توانند.

امروز برای اولین بار در کشور کافه «دانتیسم» افتتاح شد. کافه‌ای که در آن ۱۰ نفر از مبتلایان به سندرم داون و بیماری اوتیسم در آنجا کار می‌کنند. بچه‌هایی که با تلاش خودشان، خانواده‌ها و مربیانشان توانسته‌اند بر محدودیت‌های بیماری خود فائق آمده و وارد فعالیت‌های اجتماعی شوند.

در طول مراسم افتتاحیه می‌شد به خوبی ابراز احساسات خانواده‌های این بچه‌ها را دید که بیرون کافه ایستاده بودند و با ابراز احساسات مختلف حمایتشان را به بچه‌هایشان نشان می‌دادند.

کافه «دانتیسم» افتتاح شد/ قهوه با طعم مهربانی بچه‌های اوتیسم و سندرم داون

به گزارش ایکنا؛ اصغر باقری، مدیرکل بهزیستی استان تهران در مراسم افتتاح کافه دانتیسم گفت: در این کافه ۱۰ نفر از بچه‌های سندروم داون و اوتیسم که توانمند شده‌اند مشغول کار هستند. این کار دقیقاً یک کار توانبخشی مشترک است که با همراهی خانواده‌ها، مربیان و مسئولان بهزیستی استان تهران صورت گرفته است.

وی با تأکید بر اینکه در راستای برنامه‌های توانمندسازی سازمان بهزیستی کشور این برنامه‌های توانمندسازی ادامه دارد و تلاش می‌شود مراکز مشابه دیگری نیز ایجاد شود، گفت: باید نگاه جامعه نسبت به این بیماران عوض شود یعنی اگر بیمار مبتلا به اوتیسم یا سندروم داون را در خیابان دیدیم فکر نکنیم که فرد عجیبی را دیده‌ایم؛ این فرد هم مانند سایر افراد جامعه دارای توانمندی است و ما تاحالا نحوه استفاده از توانمندی این افراد را بلد نبود‌ه‌ایم. مردم باید آموزش پیدا کنند و اصحاب رسانه به جامعه کمک کنند تا جامعه تمام شهروندان خود را بشناسد و آنها را ببیند تا در جامعه نقش ایفا کنند.

محمدرضا اسدی، معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان تهران نیز در این کافه گفت: برنامه‌های مختلفی را برای توانمندسازی افراد دارای معلولیت در بهزیستی داشته‌ایم و یکی از نتایج این فعالیت‌ها افتتاح کافه دانتیسم است.

وی ادامه داد: در ظاهر امر شاید کاری ساده به نظر بیاید اما افرادی که امروز در روز کارگر دارند کارشان را اینجا شروع می‌کنند، افرادی هستند که با مشکلات متعددی چندین برابر افراد به ظاهر سالم جامعه مواجه بوده‌اند. این افراد با موانع متعددی در جامعه و محیط زندگی و کاستی‌های زیادی در زمینه پرداختن به خدمات توانبخشی علی‌رغم نیاز شدیدشان به این خدمات مواجه بوده‌اند.

اسدی تصریح کرد: خانواد‌ه‌های این بچه‌ها هزینه‌های زیادی را بابت توانبخشی آنها انجام داد‌ه‌اند و همه این مشکلات باز باعث نشده است که این افراد فعل خواستن که پایه توانمندی و نشان توانمندی است را انجام ندهند و فائق آمدن بر این مشکلات نشان داد که اگر به این افراد توجه شود می‌توانند گام‌های بزرگی را بردارند.

امروز در این کافه از همه پذیرایی شد. به خوبی و با بهترین قهوه، آبمیوه، کیک و … نیز پذیرایی شد؛ ما امتحان کردیم شما هم امتحان کنید.

گزارش تصویری این مراسم را اینجا ببینید!

برگرفته از :iqna.ir

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


*

دکمه بازگشت به بالا