خبر

اجرای طرح «وکیل مهربانی» در قزوین

به گزارش ایکنا از قزوین، امیر کاتبی، عضو هیئت مدیره کانون وکلای قزوین، در نشست خبری با اهالی رسانه که ظهر امروز یکشنبه اول اسفند در محل این کانون برگزار شد، خاطرنشان کرد: وکالت شغل قائم به شخص است و ازجمله مشاغل آزاد به شمار می رود؛ تجربه، تخصص و سواد وکیل در امر وکالت بسیار مهم است و معمولاً وکلایی که این ویژگی ها را داشته باشند ارباب رجوع بیشتری دارند اما وکلایی که با سن کم وارد این عرصه می شوند تا رسیدن به کسب درآمد مفید با مشکل معیشتی مواجه هستند و ممکن است چند سال طول بکشد تا بتوانند به درآمد ثابت دست پیدا کنند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر ۸۰ درصد وکلا در معیشت مشکل دارند، اضافه کرد: تصور مردم از شغل وکالت این است که از طریق شغل وکالت می توانند به درآمد بالا برسند ولی در حقیقت اینگونه نیست و وکلای بیکار بسیاری داریم که حتی در تأمین هزینه اولیه زندگی با چالش مواجه شدند.
عضو هیئت مدیره کانون وکلای قزوین متذکر شد: متأسفانه در تلویزیون و فیلم ها وکیل را فردی با درآمد بالا و کلاهبردار معرفی می کنند اما در حقیقت وکیل کلاهبردار نیست و بهتر است فیلمنامه نویسان در نگارش به این موارد توجه داشته باشند. اولویت وکیل احقاق حق مردم است
سید محمد حسینی، رئیس کانون وکلای دادگستری استان قزوین، نیز در این جلسه اظهار کرد: اگر طرح تسهیل کسب وکار تصویب شود قانون گذاری به سمتی خواهد رفت که افراد با دانش حقوقی کم با نمره ۶ از ۲۰ پروانه وکالت خواهند گرفت؛ علی رغم اینکه این طرح در مجلس به تصویب رسید اما به خاطر مشکلات اساسی در شورای نگهبان مورد تأیید قرار نگرفته است؛ باید آثار سوء این طرح تشریح شود تا این فاجعه در قانون گذاری اتفاق نیفتد؛ اگر وکیل بی سواد داشته باشیم حقوق مردم به مخاطره خواهد افتاد.
وی تصریح کرد: در طرح تسهیل کسب و کار، وکالت را یک کسب و کار در نظر گرفتند درحالی که وکیل کاسب نیست چرا که اولویت کاسب کسب درآمد ولی اولویت وکیل احقاق حق مردم است.
این مسئول توضیح داد: یک وکیل باید ۱۸ ماه دوره کارآموزی را طی کند و علاوه بر آن در کانون وکلا دوره آموزشی ببیند؛ با تصویب طرح تسهیل در کسب وکار با ورود وکلای با دانش اندک برگزاری دوره های آموزشی برای آنان دشوار خواهد بود. برای مثال اگر تا پیش از این بر اساس استانداردها سالانه ۱۰۰ و کیل به وکلای استان افزوده می شد با اجرای این طرح ۳۰۰۰ وکیل به مجموعه وکلای استان افزوده خواهند شد که برای نظارت و آموزش آنان با مشکل مواجه خواهیم شد.
وی در خصوص لغو پروانه وکالت بیان کرد: بر اساس قانون هیچ مقامی به جز دادگاه انتظامی وکلا نمی تواند پروانه وکالت وکیل را معلق کند بر این اساس ابطال پروانه وکالت توسط دادگاهی به غیر از دادگاه انتظامی خلاف قانون است؛ رئیس دستگاه قضا در سفر به قزوین برای رسیدگی به این موضوع قول مساعد برای تشکیل کارگروهی را دادند که امیدواریم طی جلسه کانون های وکلا با وی این مشکل حل شود.
رئیس کانون وکلای استان قزوین اعلام کرد: در قزوین ۱۳۰۰ نفر اعم از وکلای پایه یک و کارآموزان وکالت عضو کانون وکلای استان قزوین هستند که ۴۰ درصد آنان را بانوان تشکیل می دهند. در یک سال گذشته تلاش مستمری داشتیم تا فاصله کانون های وکلا با مردم کم شود؛ معتقدیم هر چقدر مردم و وکلا کنار هم باشند، آرامش، نظم، قانون مداری و تعامل با مردم بیشتر خواهد شد.
حسینی با اعلام راه اندازی واحد صلح و سازش در کانون وکلای قزوین اضافه کرد: با راه اندازی واحد صلح و سازش تلاش کردیم از ورود پرونده ها به دادگستری جلوگیری کنیم چراکه امروزه شاهد ورود حجم گسترده ای از پرونده ها به دادگستری هستیم که موجب افزایش اطاله دادرسی شده است.
وی اشاره کرد: به طور متوسط ماهانه ۳۰ پرونده در واحد صلح و سازش کانون وکلای دادگستری استان مورد بررسی قرار می گیرد که بیش از ۵۰ درصد آن ها به صلح ختم می شود؛ از مزایای سازش می توان به آرامش روانی در طرفین دعوی و همچنین جلوگیری از تشکیل پرونده های متعدد اشاره کرد.
رئیس کانون وکلای استان قزوین خاطرنشان کرد: طی هماهنگی با کمیته امداد امام خمینی (ره) طرح «وکیل مهربانی» اجرایی شد و وکلای استان قزوین سرپرستی ایتام تحت پوشش کمیته امداد را بر عهده گرفتند؛ همچنین وکلای استان هفته ای ۲ روز در بهزیستی، کمیته امداد و زندان حاضر می شوند و مشاوره حقوقی رایگان ارائه می دهند به همین جهت ماهانه ۱۲۰۰ نفر- ساعت مشاوره رایگان ارائه و از ۱۰۰ پرونده معاضدتی دفاع می شود. انتهای پیام

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


*

دکمه بازگشت به بالا