خبر

«روز جهانی مهربانی»

مهربانی آرمانی است که توسط بسیاری از انسان‌ها در گوشه و کنار دنیا ترویج داده شده و روزی را با عنوان «روز جهانی مهربانی» بنیان گذاشته‌اند تا در آن روز با این شعار که «مهربان بودن دلیل نمی‌خواهد» کارهایی هرچند کوچک در راستای توسعه و گسترش حس مهربانی، دوستی و صلح بردارند.

پاسداشت «مهربانی» در روز ۱۳ نوامبر 2018(۲۲ آبان 1400) جنبشی است که ابتدا در ژاپن و با عنوان «جنبش مهربانی‌های کوچک» شکل گرفت و با گسترش به سرتاسر دنیا توانست در سال ۱۹۹۸ به عنوان «روز جهانی مهربانی» ثبت و ترویج شود. از آن سال به بعد، جنبش‌های مردمی بسیاری در کشورهای مختلف حول محور «ترویج مهربانی برای ساخت دنیایی بهتر» شکل گرفته و هر سال با برنامه‌های مختلفی سعی در بزرگداشت این روز داشته‌اند. برنامه‌هایی که هدف آنها یادآوری این موضوع به مردم است که حتی  کارهای کوچک و مهربانی با اعمالی ساده و روزمره می تواند منجر به ساختن دنیایی بهتر برای همه شود. مهربانی یکی از مهمترین و قویترین احساسات بشر برای ساختن یک زندگی ایده‌ال و حل بسیاری از مشکلات فعلی است.

این جنبش جهانی معتقد است اگر تنها یک وجه مشترک برای ساختن یک ملت از تمامی ملت‌های جهان وجود داشته باشد، آن «مهربانی» کردن است. و راه دستیابی به آن چیزی نیست جز تلاش برای اصلاح رفتارهای کوچک و گنجاندن مهربانی در زندگی روزمره.

روز ۲۲ آبان (۱۳ نوامبر) بهانه‌ای است برای یک تصمیم جمعی در جهت تمرین، یادآوری و گسترش مهربانی. تصمیم‌تان را بگیرید و برای انجام یک کار کوچک مهربانی آماده شوید.

کشور ما با سابقه دیرینه در مهر ورزی و مهربانی و در دست داشتن آموزه های دینی  و بر خوردار بودن از تعلیمات و رهنمودهای پیامبر مهربانی حضرت محمد (ص) و احادیث و روایات فراوان  منابع دینی و بیان معصومین علیهم السلام می تواند در جهان پرچمدار مهربانی  بوده و تبلیغات دشمنان را نسبت به ایران ، اسلام و پیامبر مهربانی در سطح بین المللی  ضعیف نموده و تلاش دشمنان ایران اسلامی را برای تروریست خواندن ایران و مسلمانان خنثی نماید .

چگونه مهربان باشیم؟

روز ۲۲ آبان (۱۳ نوامبر) بهانه‌ای است برای یک تصمیم جمعی در جهت تمرین، یادآوری و گسترش مهربانی. تصمیم‌تان را بگیرید و برای انجام یک کار کوچک مهربانی آماده شوید.

۱. کارهای ساده انجام دهید

حتی یک لبخند هنگام دست دادن می‌تواند آغاز یک روز خوب برای طرفین باشد. سخت نگیرید و برای مهربان بودن از کارهای روزانه خود شروع کنید. یک گفتگوی شیرین با همکارتان خلق کنید، یا داوطلبانه به کسی کمک کنید تا کارش را انجام دهد. در مهربان بودن مهم اندازه کار نیست، مهم مهربان بودن است.

۲. «الکی مهربان» باشید

مهربان بودن برنامه‌ریزی نمی‌خواهد. شاید الکی خوش بودن صفت مثبتی قلمداد نباشد ولی الکی مهربان بودن این طور نیست. بگذارید مردم وقتی درباره شما حرف می‌زنند بگویند مهربان بودن برای او یک تلاش نیست بلکه یک سبک زندگی است. او همینطوری هم مهربان است. نیازی به فکر کردن و برنامه‌ریزی برای این کار ندارد.

۳. مهربانی‌های کوچک را به تعداد زیاد تکرار کنید

یک روز شما می‌تواند مملو از مهربانی‌های کوچکی باشد که از ابتدای صبح آغاز شده و تا انتهای شب در موقعیت‌های مختلف و در لابه‌لای کارهای روزمره تکرار می‌شود.

۴. مهربانی را محدود نکنید

مهربانی را با هر موجودی تجربه کنید. فرقی ندارد خانواده شما باشد یا یک همشهری، همکار، هم‌نوع یا یک حیوان و گیاه و حتی طبیعت و زمین و آسمان. مهربان بودن به شما حس بودن خواهد داد پس این حس را با هر فرد و موجودی که می توانید تجربه کنید. با یک انسان دیگر در خیابان آنگونه حرف بزنید که با بهترین دوست‌تان.

۵. در مهربان بودن به مهربان بودن فکر نکنید

به احساس طرف مقابل بیشتر از نفع شخصی خود اهمیت دهید. کاری کنید که طرف مقابل‌تان تجربه لذت‌بخشی داشته باشد. این که از این مهربانی چه عاید شما می‌شود مهم نیست چون بزرگ‌ترین نفع شما از مهربانی کردن با دیگران خود مهربان بودن است. مهربان بودن اولین و شاید تنها نفع مهربانی کردن برای شماست.

۶. لبخند یادتان نرود

اصلا مهربانی بدون لبخند مثل زمستان بدون برف است. از تاثیرات روانی و حتی جسمی لبخند بر خود شما که بگذریم، لبخند بهترین راه برای تحکیم یک ارتباط دوطرفه است. لبخند یکی از منحصربه‌فردترین خصوصیات انسان‌ها در بین بقیه گونه‌های حیوانی است، پس تا می‌توانیم از آن استفاده کنیم.

به مناسبت روز جهانی مهربانی (۲۲ آبان – ۱۳ نوامبر) ما در انتشارات عزیزستان تصمیم گرفتیم این هفته را به عنوان هفته مهربانی جشن بگیریم. از این رو قرار گذاشتیم هر روز از این هفته را با یک تجربه جدید از مهربانی سپری نماییم.

  1. روز اول: مهربانی با خانواده ۲۲ آبان
  2. روز دوم مهربانی با خود  ۲۳ آبان
  3. روز سوم مهربانی با طبیعت ۲۴ ابان
  4. روز چهارم مهربانی با عکس ۲۵ ابان
  5. روز پنجم مهربانی با شهر۲۶ آبان
  6. روز ششم مهربانی با کتاب۲۷ آبان
  7. روز هفتم مهربانی با آب ۲۸ آبان

 

بر خی از مطالب برگرفته از سایت عکس پرینت است

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


*

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا