خبر

مهربانی با کتاب

به گزارش حوزه ادبیات باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی نشر پویان، کتاب «گرافیک خبر و اطلاع رسان» را جلال عطارزاده، بنیانگذار گرافیک خبری رایانه ای در تلویزیون و استاد گرافیک دانشکده شریعتی به سفارش اداره کل آموزش و پژوهش معاونت سیاسی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران تالیف و گردآوری است.
این کتاب در دو بخش «تاریخچه گرافیک خبر» و «دانسته ها و بایسته های گرافیک خبری» به تاریخچه شکل گیری گرافیک خبری در تلویزیون ایران از دهه 60 تا به امروز  پرداخته است و همچنین به این موضوع اشاره می کند که سیمای جمهوری اسلامی ایران چگونه از گرافیک سنتی عبور کرده و به گرافیک رایانه ای رسیده است.
فصلی از این کتاب به بررسی شیوه های گرافیک خبر سیما در زمان «جنگ نفت کش ها» که به صورت سنتی با مقوا و کاغذ (شیوه کلاژ) انجام می شد، اختصاص یافته است و سپس به نمونه هایی از  شیوه های سنتی و «موشن گرافیک» در دهه ی 60  اشاره شده است.
در این کتاب ضمن اشاره به زمان دقیق شکل گیری گرافیک رایانه ای در تلویوزیون (آغاز مجدد پخش  اخبار اختصاصی هواشناسی بعد از انقلاب) روند پیشرفت گرافیک خبری در تلوزیون بعد از دهه 60 تا به امروز پرداخته  است.
همچنین نویسنده در «گرافیک خبر و اطلاع رسان» مجموعه ای از واژگان تخصصی گرافیک تلویزیون را به منظور رسیدن به زبان مشترک میان طراحان گرافیک و سفارش دهندگان ارائه نموده تا گامی در جهت آموزش و اصلاح غلط هایی رایج برداشته شود.
در فصلی از این کتاب با اشاره به عناصر و معیارهای بومی موثر در گرافیک خبر، به دست اندرکاران گرافیک  تلویزیونی توصیه شده است که از عادات بصری ایرانی پیروی کنند چرا که شبکه های غربی به دلیل نگارش از چپ به راست، عادات بصری خاص خود دارند، درحالیکه بیننده های فارسی زبان به دلیل نگارش راست به چپ از عادت های بصری متفاوت تری  برخوردار هستند.
در بخش دیگری از این کتاب نویسنده با نقد و ارائه شیوه های قرارگیری مجری در برنامه های تلویزیونی، خبر و گزارشگر در کادر تلویزیون، استانداردهای جدیدیرا با درج نمونه های تصویری، عرضه کرده است.
جلال عطارزاده، نویسنده این کتاب و دبير سابق شوراي گرافيک معاونت سياسي سازمان صدا و سيما، درباره شباهت عنوان کتابش با تازه ترین کتاب یونس شکرخواه،  از استادان خبر که چندی پیش با عنوان (گرافیک خبری و اطلاع‌رسان) روانه بازار کتاب شده، اینگونه توضیح می دهد: کتاب گرافیک خبر و اطلاع رسان از مدت ها پیش و قبل از انتشار کتاب استاد یونس شکرخواه برای چاپ آماده شده بود اما به دلایلی در انتشار آن تعلل شد، همچنین این دو کتاب در دو مقوله جداگانه اما نزدیک به هم  تالیف شده و به لحاظ ماهوی تفاوت دارد، یونس شکرخواه  در کتاب گرافیک خبری و اطلاع‌رسان به بررسی رابطه بین رسانه و گرافیک، تفاوت بین اطلاع و خبر، مفاهیم و انواع گرافیک‌های اطلاع‌رسان و خبری و الزامات تهیه و تولید گرافیک‌های خبری پرداخته است.
درحالیکه موضوع کتاب من اختصاص به بررسی تحولات گرافیک خبر در تلویزیون دارد  و  حاصل  بیش از دو دهه  فعالیت هنری، اجرایی ومدیریتی  در بخش های مختلف گراافیک پخش اخبار سیما و شبکه خبر بوده؛ این کتاب نخستین منبع پژوهشی  مستند در حوزه  گرافیک خبر  در سیما است که می تواند ماخذ خوبی برای مدیران، تهیه کنندگان، سردبیران و دیگر دست اندرکاران خبر تلوزیونی که کارشان با امور گرافیکی ارتباط دارد، باشد.
عضویت در کميته تخصصي گرافيک سيماي جمهوري اسلامي، مدرس دانشکده شريعتي، مدیریت بخش گرافيک سايت واحد مرکزي، مدیریت سایت فرهنگستان هنر، مدیرمسئولی انتشارات عزیزستان از جمله سوابق عطارزاده است.
گفتنی است، «گرافیک خبر و اطلاع رسان در خبرهای تلویزیونی» در 158 صفحه تمام رنگی و با قیمت 23 هزار تومااز سوی نشر پویان منتشر شده است.
 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


*

دکمه بازگشت به بالا