خبر

زندگی نامه آلکساندر گراهام بل

زندگینامه الکساندر گراهام بل 

بیوگرافی – زندگینامه دانشمندان – زندگینامه الکساندر گراهام بل
الکساندر گراهام ‌بل مخترع تلفن به سال 1847 در شهر «ادینبورو» اسکاتلند متولد شد. ویگرچه چند سالیبیش به مدارس رسمینرفت ولیبا همت خودش و تلاش خانواده‌اش از تحصیلات ممتازیبرخوردار گردید. از آنجا که پدر گراهام متخصص فیزیولوژیصدا، اصلاح گفتار و آموزش به ناشنوایان بود علاقه و توجه او به مبحث بازیافت اصوات و صداها کاملاً طبیعیبه نظر می‌رسید…

زندگینامه الکساندر گراهام بل ,مخترع,مخترع تلفن

الکساندر گراهام ‌بل مخترع تلفن به سال 1847 در شهر «ادینبورو» اسکاتلند متولد شد. ویگرچه چند سالیبیش به مدارس رسمینرفت ولیبا همت خودش و تلاش خانواده‌اش از تحصیلات ممتازیبرخوردار گردید. از آنجا که پدر گراهام متخصص فیزیولوژیصدا، اصلاح گفتار و آموزش به ناشنوایان بود علاقه و توجه او به مبحث بازیافت اصوات و صداها کاملاً طبیعیبه نظر می‌رسید.

گراهام ‌بل در سال 1871 به شهر بوستون در ایالت ماساچوست آمریکا نقل مکان کرد. در آنجا در سال 1875 به برخیکشفیات مختلف دست یافت که سرانجام به اختراع تلفن منتهیگردید.

بل اظهار نامه مربوط به درخواست ثبت حق انحصاریاختراع خود را در فوریه سال 1876 تسلیم کرد و امتیاز مربوط به آن چند هفته بعد به ویداده شد. (جالب اینکه شخص دیگریبه نام الیشاگریدر همان روز و تنها یکیدو ساعت دیرتر اظهارنامه ثبت اختراع وسیله کاملاً مشابهیرا تسلیم مقامات مربوطه نمود.)

کمیپس از دریافت امتیاز مزبور گراهام بل دستگاه تلفن اختراعیخود را در سالن نمایشگاه سنتنیال فیلادلفیا به معرض نمایش گذاشت. اختراع بل با استقبال گرمیمواجه شد و جایزه‌اینیز به او اعطا گردید. حق بهره‌ برداریانحصاریاز این اختراع در قبال مبلغ یکصدهزار دلار به کپانی«وسترن یونیون تلگراف» پیشنهاد شد ولیکمپانیمزبور از خرید آن امتناع کرد. بنابراین بل و دستیارانش در ژوئیه 1877 خود به تأسیس شرکتیهمت گماشتند که آن شرکت در حقیقت سلف همین کمپانی«آمریکن تلفن و تلگراف» امروزین بود. تلفن از همان آغاز توفیق تجاریبسیار بزرگیروبه‌رو گردید. اکنون نیز «آمریکن ت. ت.» بزرگ‌ترین تشکیلات بازرگانیخصوصیجهان است.

ظاهراً بل و همسرش که در مارس 1879 حدود پانزده درصد سهام شرکت تلفن را داشتند تصور نمی‌کردند که کمپانیآنها به زودیتبدیل به شرکتیبا سود دهیافسانه‌ایخواهد شد. آنها طیچند ماه اکثر سهام خود را با بهایمتوسط هر سهم 250 دلار فروختند. تا ماه نوامبر ارزش سهام شرکت به یکهزار دلار رسید. در سال 1881 آنها باز هم دست به کاریغیر عاقلانه زدند و یک سوم بقیه سهام باقیمانده خود را فروختند. با وجود این در سال 1883 ثروت بل و همسرش بالغ بر یک میلیون دلار می‌شد.

با وجود اینکه بل در نتیجه اختراع تلفن فردیثروتمند شده بود ولیهمچنان به فعالیت‌هایتحقیقاتیخود ادامه داد و چند وسیله سودمند دیگر، البته کم اهمیت‌تر از تلفن نیز اختراع کرد. او به کارهایمختلف علاقه داشت ولیتوجه علاقه اصلیاو کمک به ناشنوایان بود. همسرش بانوییناشنوا بود که بل قبلاً به او درس می‌داد. بل دو پسر و دو دختر داشت اما پسرانش در همان اوان نوزادیاز دنیا رفتند. بل که در سال 1882 به تابعیت دولت ایالات متحده درآمده بود در سال 1922 درگذشت.

هر گونه ارزیابیدرباره تأثیر و نفوذ بل در میزان و اندازه اهمیتیکه تلفن در نظر یک فرد دارد نهفته است. از نظر من تلفن اختراع بسیار مهمیاست و تنها می‌توان معدودیاز اختراعات را خاطر نشان کرد با این چنین گستردگیمورد استفاده قرار گرفته و اثریچنین بزرگ بر زندگیروزمره داشته‌اند.

زندگینامه دانشمندان – همشهری آنلاین
ویرایش و تلخیص:آکاایران

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


*

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا