خبر

پروفسور عباس اردهالی را می شناسید

پروفسور عباس اردهالی پزشک ایرانی و جراح قلب و عروق است که نخستین دستگاه نگهداری قلب و ریه در شرایط فیزیولوژیک خارج از بدن انسان رو ساخته اند و همچنین نخستین عمل پیوند موفق قلب و ریه در یو سی ال ای آمریکا رو ایشان انجام داده اند. پروفسور عباس اردهالی متخصص جراحی قفسه سینه و جراحی پیوند قلب و ریه در مرکز درمانی UCLA آمریکا هستند. با مدیریت ایشان برای نخستین بار پیوند قلبی که از راه دور بصورت تپنده و بدون استفاده از خنک کننده های معمول به محل جراحی رسید انجام شد.

اولین انقلاب در عمل جراحی پیوند عضو زمانی بود که پیوند قلب همزمان از اهدا کننده به گیرنده عضو اتفاق افتاد. اکنون این تکنولوژی در عمل جرای پیوند ریه اتفاق می افتد. تیم جراحی پیوند عضو مرکز پزشکی “رونالد ریگان” موفق به انجام اولین عمل پیوند ریه در ایلات متحده امریکا شدند. گیرنده این ریه، بیماری ۵۷ ساله بوده که از یک نوع بیماری ریوی رنج می برد که در آن، کیسه های هوای شش ها به تدریج جای خود را با بافت های زخمی عوض می کند، یک جفت کیسه شش جدید دریافت کرد. این عمل با موفقیت و بعد از گذشت ۷ ساعت در مرکز پزشکی “ریگان” انجام شد.
در گذشته به هنگام انجام عمل های پیوند عضو از سیستمی به نام محافظ اعضا استفاده می کردند که با فرآیند پیچیده ای از اعضای اهدا شده در جعبه های یخ محافظت می کرد که در این روش این سیستم دیگر استفاده چندانی ندارد و بدون این سیستم کار عمل پیوند انجام خواهد شد.
با سیستم (OCS) ریه هایی که از بدن اهدا کننده خارج می شد در جعبه هایی با تکنولوژی بالا که بلافاصله بعد از قرار دادن در آن ها برای احیای مجدد بایستی گرم می شد قرار می گرفت که در روش جدید دیگر نیازی به این کار نیست.
پروفسور عباس اردهالی، جراح قلب و مدیر بخش پیوند عضو بیمارستان ” رونالد ریگان” می گوید در این روش دیگر هیچ عضو اهدایی منجمد نخواهد شد. ریه های به دلیل حساسیت بالا در طی عمل جراحی به آسانی آسیب خواهند دید. روش قرار دادن عضو در یک جعبه منجمد به جراح اجازه بررسی مجدد قبل از عمل را نمی داد،‌ اما این تکنولوژی به جراحان بالقوه اجازه بهبود و بررسی ریه قبل از شروع عمل جراحی را می دهد. طبق گفته دکتر ادهالی علاوه بر این کار این تکنولوژی می تواند به تیم جراحان در عمل های جراحی طولانی مدت کمک کند.
منبع : نون و آب

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


*

دکمه بازگشت به بالا