خبر

فراخوان شفقنا به «نوروز مهربانی و همدلی»: عید ما روزیست که در آن دست یک محروم را بگیریم

شفقنا – سینه مالامال درد است ای دریغا مرهمی…. دل ز تنهایی به جان آمد، خدا را همدمی

در شرایطی که با آن روبرو هستیم نو بودن و نوروز، فراتر از فردیت های تک تک ما معنا می یابد. نو بودن و نو شدن و عهدهای سالانه ما در یافتن مرهمی برای زخم های همدیگر است و یکایک ما می توانیم با کنش های کوچک و معنادار برای ساختن «نوروز مهربانی» و «نوروز همدلی» سهمی درخور ایفا نماییم. . هفت سین سال ۹۸ هر کدام از ما می تواند ۷ مرهمی باشد که با هدف التیام زخم های همدیگر طراحی و اجرا کنیم. به طور مثال هر یک از نهادهای شهری از شهرداری های محلات و مناطق تا بنیادها و نهادهای خیریه و سازمان های آموزشی به خصوص دانشجویان دانشگاه ها و و روحانیان در مساجد می توانند هفت پکیج مناسب را طراحی کنند تا به نیازمندان برسانند.شهرداری ها می توانند مکان هایی مانند دیوار مهربانی را برپاسازند تا مردم لباس و تنقلات برای افراد نیازمند قرار دهند. سازمان ورزش می تواند ورزشگاه ها را برای اسکان نوروز اختصاص دهد و آموزش و پرورش گام هایی تازه بردارد. سیاست مداران نیز در این شرایط، مناقشات ودعواهای روزمره را به کناری گذاشته و ذهن و عملشان را در روزهای آتی به رسیدگی به مشکلات مردمان خوب میهن به ویژه محرومان و فقرا و نیازمندان اختصاص دهند و روزی نو را برای آنها بسازند.موسسات خیریه بر تلاش های خود بیفزایند تا لباس عید و تنقلات عید را برای افراد تحت پوششان فراهم کنند. کسبه از سودگرایی و گران فروشی اجتناب و با مردم همدلی کنند و بپیمانکاران و شرکت های خصوصی و نهادهای دولتی هر گونه شده حقوق های معوقه کارکنان و همکارانشان را بپردازند و بسته های حمایتی را برای حمایت از کارگران و کارکنان کم درآمد اختصاص دهند و هنرمندان و سلبیرتی ها و  هر کس که توان و امکانی به هر شکل دارد هر کدام چالش ها و مرهم ها و پیشنهادهای خاص خود را برای نوروز ۹۸ طراحی کنند و رسانه های خوب میهن نیز در این خصوص همراهی کنند تا نوروزی سرشار از همدلی و مهربانی داشته باشیم.

در این بین چه خوب است اگر هر کدام از ما بتوانیم به این پرسش ها پاسخ دهیم که:

برای ساختن نوروز همدلی و مهربانی چه کنش ها و اقداماتی را می توانیم در سطح فردی انجام دهیم؟ آیا در اطراف ما خانواده ای هست که می توانیم باری از دوششان برداریم؟ کودکی هست که می توانیم در کنار فرزندانمان لباس عید بر او بپوشانیم؟

می توانیم به اندازه ۱۰ درصد (یا هر آنچه در توان است) آنچه برای خود و خانواده خود از لباس/تنقلات/خوراکی یا هر چیز دیگر فراهم می آوریم٬ به فروشندگان مطمئن بسپاریم تا از آن به افرادی که نیازمند تشخیص می دهند تخفیف بدهند چنان که در ماه مبارک رمضان مرسوم است و بسیاری از نانوایی ها، از سوی مردمان خیر، نان رایگان به نیازمندان ارائه می دهند.

می توان از تجملات و هزینه های اضافی دست کشید و با ترویج و تبلیغ ساده برگزار کردن نوروز ، هم از مسابقه تجمل و تبختر پیشگیری کرد و هم بار هزینه های گزاف را از دوش خانواده های متوسط برداشت و هم از محل صرفه جویی صورت گرفته، دل های محرومان فراوانی را شاد ساخت و کنار دیوار هر خانه یک دیوار مهربانی ساخت.

هر کدام از ما می توانیم از شبکه های مجازی بهره بگیریم و کمپین های خاصی برای این موضوع در فضای مجازی راه بیندازیم.

هر کدام از ما می توانیم از خود بپرسیم که هفت سین واقعی ما در سال ۹۸ چیست؟ هفت مرهم کوچکی که هر کدام از ما می توانیم در این شرایط برای شکل گیری بهاری واقعی به جامعه تقدیم کنیم چیست؟

فراموش نکنیم اسلام آیین مهرورزی است و رسیدگی به محرومان سفارش موکد و سیره عملی همه فرستادگان خداوند، پیامبر اعظم (ص) و ائمه ی معصومین علیهم السلام است. افتخار ما ایرانیان آن است که پیرو شخصیتی چون امام علی (ع) هستیم که در حین نماز، انگشتری خود را به فرد سائلی اهدا نمود. بر ما پیروان امام مهربانی است، که نوروز را نوروز مهربانی بسازیم و به یاد داشته باشیم  «عید ما روزی است که در آن گناه نکنیم« و علاوه بر آن در شرایط امروز، عید ما روزی است که در آن دست یک محروم را بگیریم.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


*

دکمه بازگشت به بالا