خبر

بستر مناسبی برای مفاهیمی مانند مهربانی و هم‌دلی

بستر مناسبی برای مفاهیمی مانند مهربانی و هم‌دلی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، در ابتدای این برنامه، بخش‌هایی از مستند «همه درختان من» ساختۀ رخشان بنی‌اعتماد (محصول سال ۱۳۹۳) به نمایش درآمد؛ پس از آن مستندی در معرفی مه‌لقا ملّاح فعال محیط زیست و بنیان‌گذار سازمان جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست که از وی به عنوان «مادر محیط زیست ایران» یاد می‌شود، برای حاضران اکران شد.

نیکوکاری نیازی به تمول ندارد

مهدی توسلی مدیر مرکز فرهنگ نیکوکاری به عنوان اولین سخنران این مراسم گفت: «هر ایرانی یک نیکوکار» شعار ماست؛ هدف از این شعار این است تا اثبات کنیم که نیکوکاری نیازی به تمول ندارد و هرکسی می‌تواند در هر حوزه و شغلی ، کار خیر انجام دهد.
وی اظهار داشت: چشم‌اندازی با این عنوان داریم تا نیکوکاری را به عنوان یک فرهنگ ایرانی که از قبل وجود داشته است، برجسته و تقویت کنیم و با تولیداتمان الگویی از تولید محتوای نیکوکاری را ارائه کنیم. یکی از قسمت‌های کارخانه تولید محتوای مرکز فرهنگ نیکوکاری، استودیو نیکوسو به عنوان نخستین استودیو تخصصی کشور در حوزه نیکوکاری است.

امروز عصر حکومت رسانه‌ها بر جهان است

در ادامه مهراد شاهی مدیر استودیو نیک‌سو بیان کرد: هدف این استودیو، ترویج فرهنگ نیکوکاری و ارائه تولیداتی برای نهادینه‌کردن این خصلت است.
وی ادامه داد: ما به موضوع فرهنگ بسیار توجه داریم؛ امروز عصر حکومت رسانه‌ها بر جهان است؛ لذا به نظر می‌رسد که ابزار رسانه، بهترین و مهمترین ابزار برای ترویج یک فرهنگ است و که هنر از ابتدای زندگی بشر با فرهنگ عجین بوده است.
مدیر استودیو نیک‌سو خاطرنشان کرد: انیمیشن، قالبی است که از یک‌ سو به جهت جلوه‌های بصری و تصاویر جذابی که دارد و از سوی دیگر همراهی آن با تخیل هم کودکان و هم بزرگسالان را به‌سوی خویش جذب کرده است و پرداختن به مسائل تربیتی در حوزه نیکوکاری مخصوصاً برای کودکان به وسیله انیمیشن ساده‌تر خواهد بود.
وی افزود: فیلم کوتاه با بهره‌گرفتن از عنصر داستان مخاطب را با خویش همراه می‌کند و در روزگار ما که اکثر اوقات مردم در فضای رسانه‌ای صرف می‌شود، بستر مناسبی برای مفاهیمی مانند مهربانی و هم‌دلی و… است.

اولین نیکوکار جهان خداوند است

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین علی دیانی مدیر عامل بنیاد خیریه آلاء نیز گفت: امشب در این مجلس اولین هدفم این بود که از همراهی جامعه هنری با سینما و از عزیزانی که در ترویج فرهنگ نیکوکاری فعالیت داشتند، تشکرکنم.
وی افزود: اولین نیکوکار جهان، خود خداوند و «محسن» یکی از اسامی اوست؛ خداوند، خود، نیکوکار و خالق نیکوکاران است و در قرآن می‎فرماید: «ان الله یحب المحسنین» یعنی خداوند نیکوکاران را دوست دارد.
وی تصریح کرد: دوستان ما در سینما از نعمت اشاعه نیکوکاری برخوردارند و گاهی اثر کارشان از منبر ما روحانیون بیشتر است؛ هنرمندی که بتواند با اثر هنری خود، میلیون‌ها نفر را نیکوکار کند، در نیکوکاری همه آن افراد شریک شده است. در نهایت هدف ما در بنیاد خیریه آلاء این است که هر ایرانی یک نیکوکار و مردم ایران، پیشگام نیکوکاران جهان باشند.
در ادامه مراسم بخش‌هایی از «مستند بومرنگ» برای حضار به نمایش درآمد.

گزارشی از آیین تقدیر هنرمندان نیکوکار در عرصه سینما

هنر تاریخ انقضا ندارد و مخاطب آن فطرت انسان‌هاست

در ادامه نشان زرین نیکوکاری بنیاد خیریه آلاء به فاطمه سادات محمودپور، مستندساز کشورمان اهدا شد.
محمودپور پس از دریافت نشان زرین نیکوکاری گفت: باور دارم که هر اثری که با موضوعات هنری ساخته شود، یک خیر ماندگار است چرا که هنر تاریخ انقضا ندارد و مخاطب آن فطرت انسان هاست که هرگز تغییر نمی‌کند؛ پس یک اثر هنری می‌تواند خیری ماندگار برای سالیان سال باشد.

پس از آن به سیدهادی محقق کارگردان و نویسنده فیلم «درب» (فیلم موردتقدیر در چهلمین جشنواره فیلم فجر) تندیس فیلم نیکوکاری، به عنوان هنرمند نیکوکار اهدا شد.

محقق پس از دریافت تندیس اظهار کرد: ما خوشبختیم که می‌توانیم کسی را خوشحال کنیم؛ اولین نیکوکارِ بی‌منت عالم خداست و مهمترین وجه نیکوکاری او این است که از گناهکاری ما چشم‌پوشی می‌کند.

بهروز شعیبی، کارگردان و بازیگر سینما چهره دیگری بود که در این مراسم مورد تقدیر قرار گرفت.

شعیبی در پیامی ویدیویی که به این مراسم ارسال کرده بود، گفت: نیکوکاری باید در هرجای دنیا توسعه یابد و ما باید آن را در هر فرد، خانواده، دنیایی نشر وگسترش دهیم؛ کاری که همه فلاسفه و اندیشمندان در هر دوره داشتند و تلاش کردند که دنیا را جای بهتری برای همه مردم کنند.

وی تأکید کرد: غیر از کار اجرایی و تفکر اجرایی، آنچه درمرکز فرهنگ نیکوکاری برایم جذاب بود، این بود که به فرهنگ‌سازی و ایجاد چهارچوب و قاعده‌ای برای بنیادهای خیریه‌ای توجه می‌شود. مراکزی که مسیر را برای دیگر خیریه‌ها هم روشن می‌کنند و درخواستم این است که شما نه تنها برای مردم که برای مسئولان هم این مسیر را شفاف و روشن کنید.

شعیبی خاطرنشان کرد: نیکوکاری بخشی فطری و دائمی در انسان است؛ در درام نیروهای خیر و شر هستند که روبروی هم قرارمی‌گیرند، این نیروی خیر با عمل نیکوکارانه مشخص می‌شود. هنر سینما و هنر نمایش دین خود را به نیکوکاری ادا کرده، چرا که چاره‌ای هم جز این نداشته است. در دهلیز و دارکوب رویکرد ما به این موضوع بیشتر بوده است اگرچه که نمی‌توانم بگویم در دیگر آثارم این موضوع کم بوده است.

در این مراسم انیمیشن «دست‌خدا» ، موشن‌گرافی معرفی استودیو نیک‌سو ، دو انیمیشن از تولیدات هنری استودیو نیک‌سو و فیلم کوتاه «لایو» برای حاضران در مراسم پخش و پادکست محیط زیست و نیکوکاری به صورت زنده اجرا و معرفی شد.

گفتنی است، استودیو نیک‌سو(وابسته به مرکز فرهنگ نیکوکاری) نخستین استودیوی تخصصی کشور در حوزه ترویج نیکوکاری است که در ابتدای سال ۱۴۰۰ تأسیس شد و به تولیداتی همچون انیمیشن، فیلم کوتاه و پادکست و برگزاری کارگاه‌های هنری با محور ترویج نیکوکاری اقدام می‌کند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


*

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا