خبر

مهربانی با خود و دیگران را بیاموزیم

 چگونه با خود و دیگران مهربان باشیم؟

در این مقاله با مفاهیم زیر آشنا می شوید:

۱-   ۱۰ نکته طلایی برای ارتباط با خود

۲-   مهربانی با دیگران

۳-   چرا باید مهربان باشیم، قضاوت نکنیم و بدخواه کسی نباشیم؟

اساس مدیریت مهربانی، مهربانی با خود است، به محض اینکه با خود مهربان می شوید، اتفاقات بزرگی در زندگیتان رخ می دهد. مهربانی با خود، رابطه مستقیم با عزت نفس و وضعیت روحی و روانی انسان دارد، خودمهربانی و عزت نفس دو بال بهم متصل پرواز یک انسان است. خودمهربانی، تقدیم عشق بدون قید وشرط به خود است.

۱۰ نکته طلایی برای ارتباط با خود

۱- با خود وقت صرف کنید ما عادت کرده ایم که غالبا با دیگران وقت صرف کنیم، نه با خود. با خودتان قرار ملاقات بگذارید و دیالوگ و گفتگو کنید. از خودتان بپرسید چطوری عزیز دلم؟ در خلوت خود راه بروید، فکر کنید، موسیقی گوش کنید، بازی کنید و به خودتان بسیار اهمیت دهید.(با خود مثل یک کودکی رفتار کنید که به مهربانی و توجه تو نیاز دارد)

۲- موفقیت های خود را جشن بگیرید، استعداد ها و توانمندی های خود را شناسایی کنید و شکر گزار خوبی های خود باشید. شما انسان منحصر به فردی هستید، شکوه و عظمت شما به عنوان یک انسان و قائم مقام خداوند، بسیار ارزشمند و قابل احترام است. حضور و بودن خود را در جهان هستی جشن بگیرید، همان کسی را جشن بگیرید که هستید؛ نه آن کسی را که باید بشوید.

ما عادت کرده ایم که مرتب از خود انتقاد کنیم و با دیگران مقایسه کنیم و خود را نسبت به دیگران کمتر ببینیم. دیگر وقت آن رسیده است که خاموش باشیم و اینقدر خود را ملامت نکنیم و طرفدار خود شویم. خود را یک انسان گرانقدر و ارزشمند ببینیم، انسانی باوقار، ارزشمند و قابل اعتماد. اینقدر به ندای منفی درونی خود گوش نکنید و خود را محکوم نکنید، به ندای مثبت درونی خود که از شما طرفداری می کند، گوش کنید.

۳-خود را ببخشید و در دادگاه وجدان خود، خود را تبرئه کنید. اینقدر خود را گناهکار نبینید و به هرکسی که رسیدید نگویید که من بنده گنهکار خدا هستم، زیرا در این صورت مجبورید با خود خشن برخورد کنید و مرتب خود را تنبیه کنید، زندگی سفری است که ما در این سفر، عشق، لذت، رفاه و یا رنج و صدمه را تجربه می کنیم و بخاطر آن ممکن است گاهی خود را گناهکار بدانیم و خود را ملامت کنیم.

 لذا بخشش خود امری است که می تواند ما را رها کند که تسلیم باشیم و برآنچه را که اتفاق می افتد راضی باشیم تا بین رنج و لذت خود تعادل برقرار کنیم. ما باید با زندگی مذاکره کنیم و همه چیز را به خوبی بفهمیم و توجیه کنیم و اگر خود و دیگران را نبخشیم، همواره بار سنگینی از غم و شماتت را با خود حمل می کنیم. بخشش، کلید مهربانی با خود است و این اساس مهربانی با دیگران است، دریچه قلب خود را به روی دیگران باز کنیم و با هم مهربان باشیم.

۴- با تجربیات تلخ دیگران و با دردهای آنان همدردی کنید و خود را شریک غم آنها بدانید و موفقیت های آنان را جشن بگیرید. حس همدردی توسط دیگران، یکی از مهمترین نیازهای بشر است، به این نیاز با مهربانی خود پاسخ بگویید و در دل انسان ها جای بگیرید. برای وقار و عظمت خود ارزش قائل باشید، خود را باور کنید و بدانید که شما در این جهان رسالت  مهمی را به عهده دارید.

۵- برای روح و روان خود ارزش قائل باشید و آن را تغذیه کنید. ما بخشی از طبیعت خدا هستیم، به زیبایی های طبیعت خدا دقت کنید. با خالق جهان مرتبط شوید، ما معنویتی در سفر مادی خود هستیم و بدانید که ما بخشی از وجود و روح خدا هستیم پس با پاره تن خدا مهربان باشیم.

۶- خود را بپذیرید و با خود بگویید من هرگونه که هستم و هرآنچه راکه دارم، عالی و کافی است. من دستاوردهای خود را جشن می گیرم و نیازی به احترام و توجه دیگران ندارم. من خودم برای خودم کافی هستم و تمام نقاط ضعف و قوت خود را می پذیرم و راضی هستم.

شما نباید در زندان تنفر از خود بمانید. باید این زنجیر های اسارت خود را پاره کنید، خود را ببخشید، خود را بپذیرید و عاشق خود باشید. ظاهر بدن شما هرگونه که هست، مورد احترام شماست.

خودپذیری، درهای آرامش و لذت را به روی ما می گشاید و شما با خود مهربان می شوید، شخصیت خود را در آغوش بگیرید و آن را ستایش کنید.

۷- انتظار کمال از خود نداشته باشید وقتی که انتظار بیجایی از خود دارید، نمی توانید با خود مهربانباشید، همانگونه که هستید، عالی هستید.

۸- برآنچه که دارید خوشحال باشید و شکرگزاری کنید، احساس خوبی و خوشبختی کنید. برای کوچکترین نعمت های خداوند، سپاسگزار باشید. برای همین لحظه که زنده اید، برای خورشید وماه برای انسان های خوب و مهربانی که درکنار شما  هستند.

 ۹- به تمام نقاط مثبت خود و زندگی خود توجه و تمرکز کنید. آدم ها خیلی راحت سراغ نقاط ضعف خود و زندگی خود می روند و این یک دام است که نمی گذارد آنها با خود مهربان باشند. به بدگویی های مردم و رسانه ها توجهی نکنید، اینها شما را از مهربانی به خود باز می دارد.

۱۰-رسالت خود را زندگی کنید، مهمترین رسالت شما در زندگی این است که رسالت خود را پیدا کنید و آن را زندگی کنید. به زندگی دیگران کاری نداشته باشید، رسالت خود را زندگی کنید. آمده اید که در این دنیا چه کنید و چه اثری را خلق کنید، چه برندی برای خود بسازید و چگونه در خاطره ها بمانید؟

مهربانی با دیگران

مهربانی با دیگران، صرفا ابراز یک احساس نیست، بلکه یک اقدام است. باری از دوش عزیزی بردارید، امید بدهید و انگیزه ایجاد کنید. بعضی از اینکه با دیگران مهربان باشند نگرانند که مبادا دیگران از مهربانی آنان سوء استفاده کنند و یا اینکه دیگران آنان را ضعیف و ناتوان بپندارند.

گاهی هم آنقدر از دیگران مهربانی ندیده ایم که اگر ازکسی مهربانی ببینیم، تردید می کنیم که ماجرا چیست. بهرحال برای متصل شدن به انسان ها باید مهربان بود و با آنها مهربانی کرد، بدون عشق و مهربانی، بشریت نمی تواند زنده بماند. برای مهربانی با انسان ها خود را جای آنها بگذارید و با آنها مهربانی کنید.

چرا باید مهربان باشیم، قضاوت نکنیم و بدخواه کسی نباشیم؟

زیرا مهربانی با دیگران اولین منافع را برای خود انسان دارد که آدمی احساس خوبی از خودش دارد و خود را گرامی می دارد و بر عزت نفسش می افزاید. بهترین راه برای ایجاد تغییر در دیگران، ایجاد تغییر در دنیای درون خود ماست. نسبت به دیگران مهربانی بیشتر، همدری بیشتر، فهم و درک بیشتر داشته باشیم، قلب خود را بگشاییم و بیشتر عشق بورزیم.

شما همیشه می توانید از انسان های خوب یا بد چیز یاد بگیرید. هرچه مهربانتر باشید، برای جذب انسان ها مغناطیس بیشتری دارید. پیش فرض های خود را کنار بگذارید، خوب باشید و آرام و عاشق بمانید. برای مهربانی با خود و دیگران ابتدا خود را عاشقانه دوست داشته باشید.

شما هر روز با چه احساسی زندگی را شروع  می کنید؟ چقدر با خود در صلح و صفا و آرامش هستید؟ چقدر از خودتان و زندگیتان احساس رضایت می کنید؟

تمام موفقیت ها و شکست ها در کار و زندگی به روابط انسان ها بستگی دارد. موفقیتی که هر انسانی به دست می آورد، مدیون انسان های دیگری است که در این راه به او کمک کرده اند. حتی شکست ها هم معمولا همین طور است. در امریکا از هر۱۰ نفری که کارشان را از دست می دهند ۷ نفر آنها به خاطر شخصیت بد، اخلاق و رفتار ناشایست و نامهربانی آنها با دیگران است. بسیاری از مردم که به مشکلات بر می خورند، بزرگترین عامل آن به خاطر ضعف در روابط و  شخصیت آنهاست.

تحقیقات مرکز دیل کارنگی می گوید: ۱۵در صد از موفقیت انسان ها در محیط کارشان به خاطر علم و دانش، مهارت و تخصص آنهاست و ۸۵ در صد به خاطر شخصیت و توانایی آنها در ایجاد ارتباطات مهربانانه و زیبای انسانی است.کاری کنید که انسان ها را بهتر بفهمید تا بتوانید بیشتر با آنها مهربانباشید و بهتر با آنها ارتباط  برقرار کنید.

 شما نمی توانید برخورد انسان ها را با خودتان کنترل کنید اما اگر شما انسان ها را خوب بفهمید، می توانید با آنها ارتباط برقرار کنید و با آنها مهربانی کنید و شما هم احساس خوبی نسبت به آنها داشته باشید. اینکه شما با من چگونه رفتار کنید این انتخاب شماست اینکه من با شما چگونه رفتار کنم این انتخاب من است. اگر شما مرا دوست نداشته باشید، این انتخاب شماست. ولی من همچنان سعی می کنم که با شما مهربانی کنم  و شما را دوست داشته باشم و این انتخاب من است. یادتان باشد که چگونه انتخاب ها، زندگی را می سازند.

برگرفته از :azmandian.com

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


*

دکمه بازگشت به بالا