خبر

گسترش محبت و مهربانی؛ نیاز جامعه اسلامی

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، همایش نگین آفرینش به منظور تجلیل از بانوان موفق و فعال محلات شهر تهران با حضور محمد باقر قالیباف شهردار تهران، حجت الاسلام و المسلمین میثم امرودی معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران و نرگس معدنی پور، مدیر کل امور بانوان شهرداری تهران و جمعی از بانوان محلات امروز 16 فروردین ماه در سالن همایش‌های ایوان شمس برگزار شد.

قالیباف در این همایش با اشاره به اولویت‌های جدید سال 95 و جایگاه بانوان در این اولویت‌ها گفت: مهمترین اولویت‌های ما در سال 95 مباحث اجتماعی و فرهنگی است ما در سال 95 بر اساس برنامه پنج ساله کارهایمان را پیش می‌بریم و خارج از این برنامه حرکت نخواهیم کرد.

وی افزود: با توجه به فعالیت‌های یک دهه قبل شهرداری تهران با رویکرد اجتماعی همیشه تلاش کردیم که شهرداری تهران از یک نهاد خدمات به یک نهاد اجتماعی تبدیل شود.

شهردار تهران در ادامه گفت: کشور ما بعد از انقلاب دولت‌های متعددی را به خود دید که همیشه حرف از توسعه سیاسی و فرهنگی می‌زدند و در هیچ زمانی توسعه اجتماعی مورد نظر آنها نبوده و از آن حرفی گفته نشده است و لذا یکی از غفلت‌های بزرگ ما در این زمینه بوده است. توجه به مسائل اجتماعی مدیران را در رسیدن به اهداف اقتصادی نزدیک می‌کند.

قالیباف با اشاره به نامگذاری سال توسط رهبر انقلاب با عنوان اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل افزود: در حوزه اقدام و عمل ما دو رویکرد داریم یکی کار اجتماعی فعالیت‌های خود را آغاز کنیم. اگر بخواهیم مباحث سیاسی، فرهنگی و اقتصادی کشور مرتفع شود معتقدیم که باید با توسعه اجتماعی این کار صورت گیرد.

وی در ادامه از دیدار سال‌های قبل خود با مقام معظم رهبری گفت و ادامه داد: در این دیدار رهبر معظم انقلاب به موضوع آسیب‌های اجتماعی پرداختند ایشان در آغاز صحبتشان فرمودند یکی از غفلت‌های جدی ما این بوده که به آسیب‌های اجتماعی نپرداخته‌ایم. لذا همه باید کمک کنند که بتوانیم این فعالیت‌ها را پیش ببریم.

شهردار تهران با اشاره به اینکه در تمامی سال‌های خدمت در شهرداری تهران توجه ویژه‌ای به مسائل اجتماعی داشته‌ایم گفت: اولین قدم برای توسعه فعالیت‌های اجتماعی این است که ما بتوانیم در کارهای خدماتی مردم را اقناع کنیم. لذا در حوزه کارهای خدماتی و عمرانی کارنامه‌ای قابل دفاع داریم.

قالیباف از توسعه خطوط مترو و همچنین بزرگراه‌های سطح شهر در دوره خدمت خود گفت و افزود: تمامی خدمات و خدمت به مردم افتخار ما است اما کار اصلی ما توسعه اجتماعی است. ما در مبانی دینی و اسلامی خدمات معتقدیم اولین وظیفه دولت‌ها آگاهی بخشی به جامعه است و این آگاهی بخشی در حقیقت از طریق تک تک افراد جامعه و در نهایت تسری دادن آن به کل جامعه صورت می‌پذیرد. لذا در حوزه فرهنگ و اجتماعی باید در مقیاس‌های کوچک و به صورت فردی عمل کنیم.

وی با بیان اینکه هنر شهرداری تهران ارتباط چهره به چهره با مردم است گفت: این ارتباط تنها از طریق شهرداری ممکن است و هیچ نهاد دیگری از عهده این کار بر نخواهد آمد. ما تنها از یک فضا نمی‌توانیم با مردم ارتباط برقرار کنیم لذا ابتدا باید ارتباط چهره به چهره با مردم شهر داشته باشیم.

شهردار تهران با اشاره به نقش بانوان در مسائل اجتماعی گفت: در ارتباط چهره به چهره و خانه به خانه ابتدا باید دید که صاحب این خانه کیست؛ من معتقدم صاحب خانه مادر خانه است چرا که او می‌تواند روی همسر و فرزندانش اثر گذار باشد. ستون خیمه خانه خانم‌ها هستند و لذا امروز پرچم توسعه اجتماعی باید به دست خانم‌ها باشد.

قالیباف با تاکید بر ایفا نقش زن‌ها در جامعه گفت: اگر زنان به رسالت اجتماعی خودشان عمل نکنند 50 درصد از نیروی‌های خلاق جامعه را از دست خواهیم داد. قریب به اتفاق اکثر ماموریت‌های اجتماعی خانم‌ها قابلیت بیشتری دارد چرا که این کار هم از جهت فردی و هم از جهت خانوادگی می‌تواند اثرگذاری بیشتری داشته باشد.

وی ادامه داد: حضور بانوان در فعالیت‌های اجتماعی موجب می‌شود جامعه‌ای مهربانتر و جذابتر را شاهد باشیم.

شهردار تهران با اشاره به افزایش استرس، عصبانیت و خشم در جامعه و علل آن گفت: امروز جامعه عصبی است و مهر و محبت در جامعه کم شده است لذا باید بدانیم که آغاز حل مشکلات جامعه را باید در این موضوعات پیگیری کنیم. مهمترین وجه تمایز جمهوری اسلامی ایران با سایر کشورهای غربی این است که بتوانیم امکاناتی را در شهر فراهم کنیم تا مردم بتوانند به راحتی به عبادت خود بپردازند.

وی افزود: برای رسیدن به این مسئله باید در جامعه اسلامی محبت و مهربانی را گسترش دهیم و این نیاز امروز جامعه است چرا که اگر این موارد اصلاح شود فقر و تکاثر که به شدت افزایش پیدا کرده است کاهش پیدا خواهد کرد. در شهری که تعلیم و تکریم اولویت آن نباشد قطعا فقر و تکاثر پیش خواهد رفت.

قالیباف در خاتمه با اشاره به نقش بانوان در مسائل اجتماعی و حل مشکلات آن گفت: بانوان پرچمدار فعالیت‌های اجتماعی شهر باید باشند چرا که با حضور آنها این مشکلات قطعا مرتفع خواهد شد و شاهد گره گشایی بسیاری از مشکلات شهری خواهیم بود. لذا امیدواریم توجه به مسائل اجتماعی با محوریت بانوان مورد توجه ویژه قرار گیرد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


*

دکمه بازگشت به بالا