خبر

قصایدی دلنشین از شاعر مهربان

به گزارش پایگاه خبری فرجام، مجموعه قصیده «چشمه چنا » سروده محمدحسین انصاری نژاد به تازگی به چاپ دوم رسیده است. این مجموعه شعر را که مقدمه‌ای از مرتضی امیری اسفندقه همراهی می‌کند، توسط نشر بدخشان منتشر شده و در بر دارنده بیش از 30 قصیده از انصاری نژاد است. از آنجایی که این مجموعه در کمتر از 6 ماه به چاپ دوم رسیده و توجه مخاطبان شعر را به خود جلب کرده است، شاعر و منتقد، سعید یوسف نیا یادداشتی بر این مجموعه نوشته است. این یادداشت که برای انتشار در اختیار خبرگزاری فارس قرار گرفته به شرح زیر است:

**همان شاعر مهربان و زلال همیشگی

«چشمه چنا» را با اشتیاق خواندم و هرچند آن گونه که باید و شاید با این قالب کهنسال مانوس نبوده‌ام، قصاید این مجموعه ارجمند را دلپذیر و دلنشین یافتم.

محمد حسین انصاری نژاد که شاعری خون گرم و صمیمی و صادق و بی ادعاست و در قالب غزل نیز امتحان خود را به خوبی پس داده است در قالب قصیده نیز همان شاعر مهربان و زلال همیشگی است. البته قصیده از دیرباز محمل حکمت و پند و اخلاق و مدح بزرگان بوده اما در دنیای معاصر همانگونه که دیگر قالب‌ها دستخوش تغییرات محتوایی و ساختار درونی شده‌اند، قصیده نیز به زبان نرم و خوش آهنگ و بی دست انداز غزل نزدیک شده و در عین حال فخامت خود را نیز حفظ کرده است که مصادیق این واقعیت، قصاید جناب انصاری نژاد است.

**دغدغه‌های گسترده‌تر و عمیق‌تر از گذشته

دغدغه‌ها و دل مشغولی‌های شاعر در این مجموعه نسبت به مجموعه‌های پیشین گسترده تر و عمیق‌تر شده و زبان شاعر نیز در قالب نامیرای قصیده، پخته تر و آزموده تر از مجموعه های پیشین اوست.

اکنون پس از صدها سال که از عمر شعر فارسی می‌گذرد و ما نیز از انفجار کوه و انقلاب اقیانوس گذر کرده‌ایم، قالب‌ها اهمیت همیشگی خود را در نسبت با محتوای شعر از دست داده‌اند و آنچه بیش از قالب اهمیت دارد درونمایه و جوهره شعر است و نه صرفا شکل ظاهری آن، از همین روست که دیگر مشاجره های ادبی در مورد قالب‌های دیروز و امروز شعر ایران رنگ باخته و محلی از اعراب ندارد. استقبال شاعران از قالب‌های کهن، در طی این چند دهه‌ای که از انقلاب اسلامی گذشته، بیانگر همین واقعیت است که شاعر اگر حرفی و دردی داشته باشد در هر قالبی می‌تواند آن را بیان کند و قالبهای شعر محدودیتی برای او ایجاد نمی‌کند.

در انتها گفتنی است که زیبایی و تاثیرگذاری مجموعه چشمه‌ی چنا با مقدمه صمیمانه و عالمانه دوست و برادر عزیزم مرتضی امیری اسفندقه دو چندان شده است و از آنجا که مرتضای عزیز گفتنی‌ها را گفته، من به این یادداشت کوتاه بسنده می‌کنم و به دوست مهربان و اهل ایمانم یعنی آقا محمد حسین انصاری نژاد تبریک می‌گویم که همچنان در این آشفته بازار دنیا شاعر مانده است و شاعرانه نفس می‌کشد و به ارزشهای انسانی و ایمانی پشت نکرده است.

 

منبع: فارس

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


*

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا