IMG_1883
پیامبر
wikichavoshi
ایفه
afagraphy.com
آپارات
davat
badiha
http://www.ketab.org.ir/BookList.aspx?Type=Publisherid&Code=298446&pageIndex=1&pageSize=10
سبد-خرید-2
  • کاربران حاضر: 2
  • بازدید امروز: 879
  • بازدید هفته: 5,076
مهربانان
635291015814025981-225x300
photo_2015-09-15_07-42-54
fathers
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۳

عاشورا ، سرچشمه همه خیرات و برکات /عاشورا جز نمایش مهربانی چیز دیگری نبوده است

kh-9320812

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، حجت الاسلام محمد داستانپور، استاد و پژوهشگر حوزه علمیه اصفهان امروز در جمع عزاداران حسینی با استناد به آیات قرآن کریم شرط پذیرش اعمال را داشتن تقوی دانست و گفت: این شرط برای همه اعمال انسان وجود دارد.

وی با انتقاد از اینکه در جامعه کنونی بازار تقوا کساد شده است، اظهار داشت:  در جامعه امروزی تقوی به شدت کم قیمت شده و حتی در برخی موارد، ذائقه ها نیز تغییر یافته بطوریکه افراد گناه و معصیت الهی را گناه نمی دانند و معتقدند با تغییر شرایط زمان، برخی امور گناه محسوب نمی شود و یا چاره ای  جز انجام آن نیست. 

استاد حوزه علمیه با تاکید بر اینکه دغدغه اصلی ما باید داشتن تقوی باشد، تصریح کرد: شاید فردی از روی غفلت گناه کند، ولی از انجام گناه خود احساس لذت نمی کند، بنابراین این شخص هنوز در وادی تقوی حضور دارد.

وی از همه سوگواران و عاشقان اباعبدالله(ص) خواست با خود عهد ببندند که حداقل در دهه اول محرم، بیش از گذشته مهربان باشند تا دیگران با مشاهده رفتار آنها، متوجه تاثیرات خوب شرکت در مجالس سوگواری امام حسین(ع) شوند. 

حجت الاسلام داستانپور، عاشورا را سرچشمه همه خیرات و برکات دانست و افزود: بر اساس نظریات روانشناسی جدید کسی که مصیبت دیده با گریه کردن به آرامش می رسد و تخلیه روانی می گردد، در حالی که دین مبین اسلام برای رسیدن به این آرامش گریه کردن را نیز جهت داده است.

وی با تاکید بر لزوم گریه کردن بر مصیبت عظیم عاشورا گفت: جهت دهی گریستن در اسلام گریستن بر اباعبدالله(ع)  است.

حجت الاسلام داستانپور خاطر نشان کرد: کشته اشکها از لقب هاى سیدالشهدا(ع‏ ) است و امام حسین(ع) شهیدى است  که هم یادش گریه آور است وهم اشک ریختن در سوک او ثواب دارد و موجب احیاى عاشورا است . 

وی با بیان اینکه کربلا تابلویی است که با همه ابعاد زندگی انسان ارتباط پیدا می کند افزود: انسان همیشه و در همه حال باید مهربان باشد، ولی در دهه محرم طوری مهربانی کنیم که مشخص شود ما بخاطر ارتباط با امام حسین(ع)  مهربان تر شده ایم.

وی تاکید کرد: ذکر یا حسین حتی سنگ تیره را تابنده می کند.

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه دهه محرم باید دهه ای باشد که هیاتی ها و محبان حسین(ع) خوش اخلاق تر، مهربان تر و با محبت تر از همیشه شوند، گفت: اگر عمیق بنگریم عاشورا جز صحنه نمایش مهربانی چیز دیگری نبوده است. 

وی افزود: مهربانی عاشورا به قدری است که پس از گذشت صدها سال هنوز با ورود به ماه محرم، همه افراد حتی کسانی که کارهای نادرستی نیز انجام داده اند، به سمت خوبی گرایش پیدا می کنند و آمار جرم پایین می آید.

حجت الاسلام داستانپور خاطر نشان کرد:محرم آن قدر مهربانی دارد که وقتی انسان خطاکار تصمیم به خوب شدن و جبران گذشته خویش می گیرد، به مجلس امام حسین روی می آورد. 

وی در پایان خواستار رفتار از روی تقوا، محبت و مهربانی توسط عاشقان حسینی شد.

تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۳

مجمع جهانی حضرت علی اصغر (ع)

شیرخوارگان حسینی

جمعه گذشته مصادف با ششم محرم، اولین جمعه از این ماه عزیز، چند سالی است که متبرک به نام دردانه امام حسین علیه السلام شده و در این روز مجمع جهانی حضرت علی اصغر (ع) در ایران و سراسر جهان برگزار می شود. مراسمی که برای عرض ارادت و محبت به آستان امام حسین (ع) و شهید شیرخواره ایشان اختصاص دارد. تصاویر زیر از همایش شیرخوارگان حسینی (ع) با حضور مادران مهربان‌‌شان در مصلی تهران به طور اختصاصی برای شما عزیزستانی ها توسط آفرین عطارزاده گرفته شده است. باتشکر از وب‌سایت آفاگرافی.

 

 

تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۳

یک خبر مهربانانه برای کودکان محروم

40-124

به گزارش ایسنا، احمد میدری – معاون وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در شماره امروز روزنامه شرق نوشت: شورایعالی رفاه و تامین‌اجتماعی با حضور رئیس‌جمهور در هفته گذشته تشکیل شد و سه مصوبه داشت: تسریع در راه‌اندازی بانک نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی، برنامه‌های استانی برای ارتقای رفاه اجتماعی و بازگشت کودکان واجب‌التعلیم به مدرسه.

چرا بازگشت کودکان به مدرسه تا این اندازه اهمیت دارد؟ فقر در هر لحظه از زندگی سرکوبگر روح و جسم انسان است اما فقر در کودکی و محروم ماندن از مدرسه سرنوشت انسان را تا پایان زندگی رقم خواهد زد و انسان را اسیر شرایطی می‌کند که به‌سختی می‌توان آن را تغییر داد. یکی از اقدامات اساسی برای زدودن فقر از چهره کودکان، فراهم کردن زمینه آموزش و توانمندی آنان است. در کشور ما نیز اصل ۳۰ قانون اساسی، فصل سوم ماده ۲۴ برنامه پنجم توسعه، سند ملی آموزش برای همه، پیمان‌نامه حقوق کودک، سند بنیادین تحول آموزش‌وپرورش و بسته‌های سیاستی کودکان خارج از مدرسه بر اساس سند ملی آموزش برای همه، به صراحت بر آموزش و حق تحصیل کودکان و نوجوانان تاکید کرده است.

در گزارش‌ها و مصاحبه‌های مسئولان ارقام متفاوتی در این خصوص اعلام شده اما نکته مشترک بین همه آنها تایید این واقعیت تلخ است که متاسفانه هنوز هزاران نفر از کودکان ایرانی از تحصیل بازمانده‌اند. با توجه به اهمیت این موضوع در جلسه اخیر شورایعالی رفاه و تامین اجتماعی که پس از سال‌ها تعطیلی با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد، مقرر شد وزارت آموزش‌وپرورش با همراهی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیاست‌های تشویقی برای بازگشت به مدرسه کودکانی که به دلیل فقر از تحصیل بازمانده‌اند را تنظیم کنند و در مواردی که عدم تحصیل کودکان، به مسایل فرهنگی بازمی‌گردد باید در این زمینه کار فرهنگی شود.

باورکردنی نیست که به‌علت ضعف نظام اطلاعات و آماری کشور پیداکردن این کودکان نیز خود موضوع و مساله‌ای مهم باشد. وزارت آموزش‌وپرورش در هر استان کمیته‌ای را برای این موضوع تشکیل داده است. با آنکه از طریق تطابق کد ملی دانش‌آموزانی که در مدارس ثبت‌نام کرده‌اند و استعلام از سازمان ثبت احوال کشور می‌توان تعداد کودکان بازمانده از تحصیل به‌همراه کد ملی، نام پدر و نام مادر را مشخص کرد اما مکان این افراد به‌راحتی قابل شناسایی نیست و این امر امکان مراجعه مسئولان به‌منظور ارائه خدمت به ایشان را سلب می‌کند.

گرچه به انضمام هرکد ملی یک کدپستی برای فرد ثبت شده است اما با تغییر آدرس، کدپستی جدید برای افراد ثبت نمی‌شود و امکان پیگیری وضعیت این کودکان برای مسئولان امر را با مشکل مواجه می‌کند. شاید روش تطبیق کد ملی کودکان با دانش‌آموزان با همکاری سازمان ثبت احوال کشور و بهره‌گیری از ظرفیت‌های سازمان‌های مردم‌نهاد برای شناسایی محل زندگی ایشان را بتوان از بهترین شیوه‌های شناسایی و کمک به حل این موضوع دانست اما باز هم در حل این مشکل دولت نیازمند همکاری خانواده‌های این کودکان است.

پرداخت یارانه مشروط نقدی به سرپرست خانوار این کودکان یکی از راهکارهای تشویقی است که برای بازگشت کودکان فقیر به تحصیل مطرح است. به این معنا که اگر کودکان این خانواده‌ها در مدرسه حضور یابند یارانه نقدی آنها افزایش خواهد یافت و البته این امر مستلزم حضور مستمر کودک در مدرسه است. یارانه مشروط نه‌تنها در کشورهای در حال توسعه بلکه در کشورهای پیشرفته نیز امری پذیرفته شده است که به خانواده‌های کودکان به‌عنوان برابری تشویقی برای افزایش سطح سواد در این کشورها پرداخت می‌شود.

نکته دیگری که درخصوص علت بازماندگی برخی کودکان از تحصیل بیان می‌شود، مباحث فرهنگی است. بر اساس مستندات و آمارها، سهم جنسیتی کودکان بازمانده از تحصیل در دختران بیشتر از پسران است. علت این امر را نیز می‌توان در عوامل مختلف فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی جست‌وجو کرد. باورها و تعصب‌های نادرست خانوادگی، فرهنگی، فقر خانواده، درآمد کم سرپرست خانوار، نگرش‌های جنسیتی و قومیتی در برخی مناطق کشور را می‌توان از جمله این دلایل ذکر کرد.

معمولاً خانواده‌هایی که از سطح تحصیلات و درآمد کمتری برخوردارند ترجیح می‌دهند که فرزند پسر تحصیل کند تا در آینده بتواند شغل بهتری داشته باشد و کمک خرجشان باشد اما از سویی آینده دخترانشان را نیز در ازدواج زودهنگام و خانه‌داری می‌بینند. برای طراحی و اجرای سیاست‌های رفاهی مرتبط با کودکان به‌ویژه بازگشت کودکان بازمانده از تحصیل به فضای مدرسه باید گفت‌وگویی اجتماعی میان دولت، جریان‌های اجتماعی و توده‌های مردم برقرار شود. دولت یازدهم گفت‌وگوی اجتماعی فراگیر را به‌عنوان هدف و ابزاری می‌داند که می‌تواند سرلوحه سیاستگذاری اجتماعی دولت قرار گیرد. در این چارچوب معاونت رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از نظرات و پیشنهادهای دست‌اندرکاران حوزه کودکان در جهت شناسایی کودکان و نوجوانان محروم از تحصیل در کشور و انسداد مبادی بی‌سوادی در کشور استقبال می‌کند.

انتهای پیام

تاریخ انتشار : ۷ آبان ۱۳۹۳

لالایی مادران مهربان در اولین جمعه ماه محرم

IMG14094657

میثم فریدونی، مدیرمسئول کانون فرهنگی هنری جوانان منتظران حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) شهر مهربان، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، ابراز داشت: همایش شیرخوارگان با حضور مادران و نوزادان روز جمعه در شهر مهربان برگزار می شود.

وی افزود: این همایش از ساعت ۹ صبح روز جمعه(۹آبان) همزمان با سراسر کشور در مسجد امام حسین(علیه السلام) شهر مهربان برگزار خواهد شد.

فریدونی خاطرنشان کرد: این همایش برای پنجمین سال پیاپی به همت کانون فرهنگی هنری جوانان منتظران حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) برگزار می شود.

مدیرمسئول کانون فرهنگی هنری جوانان منتظران حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) شهر مهربان ادامه داد: مداحان اهل بیت(علیهم السلام) در این همایش مدیحه سرایی کرده و دعای توسل قرائت می شود.

وی گفت: قرائت نذرنامه مادران و ذکر لالایی از دیگر بخش های این همایش خواهد بود.

فریدونی تصریح کرد: مجمع جهانی حضرت علی اصغر(علیه السلام)، بسیج خواهران حوزه حضرت زیبنب مهربان، میز بانوان بخشداری و اداره ورزش و جوانان شهر مهربان نیز در اجرای این همایش با ما همکاری دارند.

مدیرمسئول کانون فرهنگی هنری جوانان منتظران حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) شهر مهربان با اشاره به دیگر برنامه های این کانون در ماه محرم اظهار داشت: عزاداری و سینه زنی با همکاری هیئت شاهزاده علی اکبر(علیه السلام) هر شب از ساعت ۲۰ و ۳۰ دقیقه در این مسجد برگزار می شود.

وی ادامه داد: این مراسم از اول تا ۱۳ ام محرم هر شب ادامه خواهد داشت، سپس تا ۲۸ ماه صفر نیز هر هفته در ۲ جلسه ادامه پیدا می کند.

 پایان پیام/

تاریخ انتشار : ۶ آبان ۱۳۹۳

مظهر مهربانی خدا

IMAGE635498586803803416
 به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، امام حسین(ع) مظهر مهربانی و گذشت است. آن حضرت حتی با دشمنان خود نیز به خوبی و نرمی برخورد می‌کرد. حجت‌الاسلام میرعرب عضو هیات علمی مرکز فرهنگ و معارف قرآن، در یادداشتی نگاهی کوتاه به این خصیله اخلاقی امام حسین(ع) دارد.

 در بعضی از کتاب‌های اخلاق نقل شده است که عصام بن مصطلق گفت: در مدینه معظمه وارد شدم حسین بن علی(ع) را دیدم، جمال زیبا وهیبتی که داشت، و نیز حرکات وسکنات او مرا به تعجب واداشت و حسد باعث شد که آن کینه ای که از پدرش داشتم ظاهر کنم، به او گفتم؟ پس ابوتراب تویی؟

فرمود: بلی. وقتی جوابم را گفت آنچه توانستم به او و پدرش- نغوذبالله- دشنام و ناسزا گفتم.

امام حسین (ع) از روی عطوفت و مهربانی نگاهی به من کرد و فرمود: «از شیطان ملعون رانده شده به خدا پناه می برم، به نام خداوند بخشنده مهربان، عفو و بخشش را پیشه خود ساز و به خوبی و شکیبائی امر کن و از مردم نادان روی بگردان. و چنانچه شیطان خواست تو را وسوسه کند به خدا پناه ببر، همانا او شنوا و دانا است».

اهل تقوا هنگامی که دچار خیالات و وسوسه های شیطانی می‌شوند خدا را به یاد می‌آورند فوراً بخود می آیند و آگاه می‌شوند. و شیاطین برادران خود را در ضلالت و گمراهی می کشانند و سپس در گمراه کردن آنها هیچگونه کوتاهی نمی کنند.

و بعد از تلاوت این آیات به من فرمود: قدری آهسته‌تر باش و آرامش خود را حفظ کن، من برای خودم و برای تو از خداوند آمرزش می‌طلبم، اگر کمکی خواسته باشی تو را کمک می‌کنیم، و اگر عطا و بخشش طلب کنی به تو می‌بخشیم، و اگر راهنمائی خواسته باشی تو را راهنمائی می‌کنیم.

عصام گوید: من از گفته های زشت خود پشمان شدم و امام (ع) چون آثار شرمندگی را در چهره ام مشاهده کرد فرمود: «ملامتی و سرزنشی بر شما نیست، خداوند شما را می آمرزد، و او از همه مهربان تر است».

بعد به من فرمود: آیا از اهل شام هستی؟ عرض کردم : بلی.

سپس امام حسین(ع) فرمود: «حیانا‌الله و أیاک؛ یعنی خداوند ما و شما را باقی بدارد و زنده نگهدارد»، و بعد از آن فرمود: بدون اینکه خجالت بکشی اگر حاجتی داری از ما بخواه، و اگر خواسته‌ات را گفتی ما را برتر از گمان خود خواهی یافت.

عصام گوید: زمین با همه وسعت آن بر من تنگ شد و دوست داشتم شکافته شود و من به زمین فرو روم، دیگر از خجالت بیشتر نتوانستم بمانم، کم کم به کناری رفته و دورشدم، ولی روی زمین از او و پدرش نزد من کسی محبوب‌تر و دوست داشتنی‌تر نبود.

امام حسین(ع) مظهر اسم رئوف، رحیم و شفیق خداست. به همین دلیل او با همه انسان‌ها حتی دشمنان خود مهربان است و دلسوز آنهاست. او تاب رنج کشیدن حیوانات را ندارد چه رسد به انسان‌ها! وجود او پر از مهر و عاطفه است. به همین جهت نتوانست دشمن خود و اسبانشان را تشنه ببیند و آنان را سیراب نسازد. در ماجرا دقت کنید تا عظمت اخلاق حسینی را ببینید: امام حسین (ع) از منزلگاه «شراف» که حرکت می‌کردند به جوانان دستور دادند که آب بردارند. آنان آب فراوانی برداشتند. کاروان حرکت کرد. نیم روز راه که پیموده شد، صدای یکی از همراهان به الله اکبر بلند شد. امام (ع) هم فرمود: الله اکبر و از آن شخص علت تکبیر را پرسید…. ابتدا خیال می‌کردند نخلستانی پیش رو می‌بینند، ولی لحظاتی بعد معلوم شد سپاه حرّ است که از طرف عبید الله زیاد مأمور کنترل کاروان امام حسین (ع) است.

امام با مشورت، کاروان را به سمت بلندی‌های «ذوحسم» هدایت کردند تا فقط از یک طرف با دشمن رو در رو باشند. حرّ با هزار سوار رسید و وقتی امام (ع) از او پرسید با مایی یا علیه ما، او با کمال جسارت گفت: علیه شما!

با این وجود امام حسین(ع) وقتی حال آنها و اسبانشان را دید و دریافت که تشنه و خسته‌اند، به یاران جوان خود فرمود: اینان و اسبانشان را سیراب کنید! جوانان برخاسته، همه را سیراب کردند.

علی بن طعان محاربی که از سپاهیان دشمن بود نقل کرده که من آخرین نفری بودم که به آن محل رسیدم و از پذیرایی عقب مانده بودم. امام حسین(ع) چون مرا دید و متوجه تشنگی من و اسبم شد، با کمال محبت مرا فرزند برادر خطاب کرد و فرمود: «شتری را که بار آب دارد بخوابان»! وقتی خواباندم، فرمود: بیاشام! من شروع به نوشیدن کردم (ولی در اثر خستگی نمی‌توانسنم به خوبی مشک آب را تنظیم کنم تا آب بیرون نریزد و راحت بنوشم)، امام(ع) خود برخاست و لب مشک را برگرداند تا من و اسبم نوشیدیم و سیراب شدیم.

این حادثه‌ای بود از حوادث مسیر حرکت کاروان حسینی به سمت کربلا. کجای عالم و از چه کسی مشابه این رفتار را سراغ داریم؟ آیا جز انسان آراسته به اخلاق الهی می‌تواند چنین رفتاری داشته باشد؟ تنها حسین(ع) که مظهر کامل اخلاق الهی است نسبت به دشمن، به حرمت انسانیت و نسبت به حیوانات به حرمت حق حیات، چنین احساسی را دارد و رحم و شفقت خود را شامل آنها قرار می‌دهد./۹۰۷/د۱۰۱/س

منبع: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی

تاریخ انتشار : ۴ آبان ۱۳۹۳

امام حسین (ع) از دیدگاه بزرگان، اندیشمندان و مستشرقین غیر مسلمان

05

۱- دیکنز، چارلز

اگر منظور امام حسین (ع) جنگ در راه خواسته های دنیایی خود بود، من نمی فهمم چرا خواهران و زنان و اطفالش به همراه او بودند . پس عقل چنین حکم می کند که او فقط به خاطر اسلام وخدا فداکاری کرد ..

۲- ایروینگ، واشنگتن مورخ آمریکایی

در زیر آفتاب سوزان سرزمین خشک و در روی ریگ های تفدیده عراق، روح حسین فناناپذیر است ; ای پهلوان، و ای نمونه شجاعت وای شهسوار من، ای حسین .

۳-  بر و کلمان، کارل خاورشناس و محقق آلمانی

شهادت حسین (ع) علاوه بر نتایج و اثرات سیاسی، موجب تحکیم و اشاعه مذهب شیعه گردید و این مذهب مرکز و مظهر تمایلات ضد عرب شد .

۴-  برون، ادوارد مورخ و دانشمند انگلیسی

به عقیده ما دسته شیعه یا طرفداران علی (ع) به قدر کافی هیجان و از خود گذشتگی نداشتند، ولی پس از حادثه کربلا قضیه دگرگون شد و تذکار زمین کربلا که به خون فرزند پیامبر آلوده بود و یادآوری عطش سخت وی و نعش نزدیکانش که اطرافش روی زمین ریخته بود، کافی بود که عواطف سست ترین مردم را به هیجان آورد و روح ها را غمگین سازد . چنانچه به رنج و خطر و حتی نسبت به مرگ بی اعتنا شوند .

۵-  ماساریک، توماس کشیش متفکر اروپایی

گرچه کشیشان ما هم از ذکر مصائب حضرت مسیح مردم را متاثر می سازند، ولی آن شور و هیجانی که در پیروان حسین (ع) یافت می شود در پیروان مسیح یافت نخواهد شد . گویا سبب این باشد که مصائب مسیح در برابر مصائب حسین مانند پر کاهی است در مقابل یک کره عظیم پیکر.

۶- توندول، بورشو تامداس

شهادت حسین (ع) از همان زمان که طفلی بیش نبودم، در من تاثیر عمیق و حزن آوری می بخشید . من اهمیت بر پاداشتن این خاطره بزرگ تاریخی را می دانم . این فداکاری های عالم از قبیل شهادت امام حسین (ع) سطح بشریت را ارتقاء بخشیده است و خاطره ی آن شایسته است همیشه بماند و یادآوری شود .

۷- توین بی، ارنولد، جوزف فیلسوف و مورخ انگلیسی

معاویه یکی از قریش بود . حضرت علی (ع) نتوانست با ریاکاری های سیاسی او مقابله کند لذا او و پسرشحسین (ع) نوه پیامبر مظلومانه به شهادت رسیدند .

۸- جمس فردریک

درس امام حسین (ع) و هر قهرمان شهید دیگر این است که در دنیا اصول ابدی عدالت و ترحم و محبت وجود دارد که تغییرناپذیرند . همچنین می رساند که هر گاه کسی برای این صفات ابدی مقابله کند و بشر در راه آن پافشاری نماید، آن اصول همیشه در دنیا باقی و پایدار خواهد ماند .

۹- جوزف، رینو متشرق فرانسوی و مؤلف کتاب اسلام و مسلمین

شیعه دین خود را با شمشیر پیش نبرده، بلکه با نیروی تبلیغ و دعوت پیشرفت کرده و اهتمام آنها به برگزاری مراسم سوگواری موجب شده که تقریبا دو ثلث مسلمانان و بلکه جماعت از هنود و مجوس و سایر مذاهب نیز با آنان در عزای حسین (ع) شرکت کنند .

۱۰-انگری، کابریل

به عوض اینکه واقعه کربلا، موجب ترس طرفداران حسین (ع) و علی (ع) شود، شجاعت شیعیان را برانگیخت.  

۱۱-  دو کبری، موریس اندیشمند فرانسوی

پیروان حسین به واسطه عزاداری حسین می دانند که پستی و زیر دستی استعمار و استثمار را نباید قبول کنند، زیر شعار پیشرو و آقای آنها تن ندادن زیر بار ظلم و ستم بود .

۱۲- زیدان، جرجی نویسنده مسیحی لبنانی

پس از رحلت پیامبر . . . حب جاه و مال بر فضایل اخلاقی، فایق آمد و افکار و آرای آل علی (ع) در میان چنان مردمی بی اثر ماند . چنانکه مردم کوفه به خاطر جاه و مال بیعتی را که با حسین بن علی (ع) کرده بودند، در هم شکستند و به این نیز اکتفا نکرده، او را کشتند .

۱۳ -طوماس، مان متفکر آلمان

اگر بین فداکاری مسیح و حسین (ع) مقایسه شود، حتما فداکاری حسین پر مغزتر و با ارزش تر جلوه خواهد نمود . زیر مسیح روزی که آماده برای فدا شدن گردید زن و فرزند نداشت و در فکر آنان نبوده که بعد از او به چه سرنوشتی دچار خواهند آمد . امام حسین (ع) زن و فرزند داشت و بعضی از آنها کودک خردسال بودند و احتیاج به پدر داشتند.

۱۴-فریشلر، کورت مورخ بزرگ آلمانی

امام حسین (ع) در فداکاری قدم را از حدود فدا کردن خود برتر نهاد و فرزندانش را هم فدا کرد . . . تصمیم ثابت حسین (ع) برای فداکاری مطلق نه ناشی از لجاجت بود نه معلول هوی و هوس و او با پیروی از عقل، مصمم شده بود که به طور کامل فداکاری کند تا این که مجبور نشود بر خلاف پر نسیب (عقیده، آرمان والا) خود به وسیله سازش کاری با یزید بن معاویه و زندگی ادامه دهد .

می دانیم که حسین (ع) خود را برای کشته شدن آماده کرده بود و او که عزم داشت خویش را فدا نماید، چرا توقف نکرد تا به قتلش برسانند و چرا دایم اسب می تاخت و شمشیر می انداخت . . . . حسین (ع) دست روی دست گذاشتن و توقف برای کشته شدن را دور از مردانگی و جهاد در راه پر نسیب خود می دانست در نظر حسین (ع) در همانجا توقف کردن و گردن بر فضا دادن، تا این که دیگران نزدیک شوند . تا او را به قتل برسانند . خودکشی محسوب می شود، یک مرد دلیر و با ایمان خودکشی نمی کند .

۱۵- کارلایل، توماس دانشمندی بزرگ انگلیسی

بهترین درسی که از تراژدی کربلا می گیریم این است که، حسین و یارانش ایمان استوار به خدا داشتند . آنان با عمل خود روشن کردند که تفوق عددی در جایی که حق و باطل روبرو می شوند اهمیت ندارد . پیروزی حسین با وجود اقلیتی که داشت موجب شگفتی من است .

۱۶- گاندی، مهاتما رهبر انقلاب بزرگ هندوستان

من زندگی امام حسین (ع) آن شهید بزرگ اسلام را به دقت خوانده ام و توجه کافی به صفحات کربلا نموده ام، بر من روشن شده است که اگر هندوستان بخواهد یک کشور پیروز گردد، بایستی از سر مشق امام حسین (ع) پیروی کند.

۱۷- گبن، مسیو

فاجعه کربلا و مصیبتی که بر حسین بن علی (ع) وارد شده، بعد از قرن ها متمادی و اقالیم خیلی دور دست حس شفقت و همدردی خون سردترین و دل سخت ترین خواننده را تحریک نموده و منقلبش می سازد.

۱۸- مادام، انگلیسی از نویسندگان دائرة المعارف قرن نوزدهم فرانسه

بزرگ ترین دلیل بر اثبات مظلومیت امام حسین (ع) مسلمان ها قربانی دادن بچه شیر خواره اش بود که در هیچ تاریخی سابقه ندارد بچه شیرخواری را برای طلب آب (بی قیمت و قد) بیاورند و آن قوم دغا عوض دادن آب، او را طعمه تیر جفا قرار دادند . این عمل دشمن اثبات مظلومیت حسین (ع) را نمود و به همین نیروی مظلومیت بساط عزت خاندان مقتدر بنی امیه را برچید و رسوای عالمشان نمود . در اثر جانبازی های او و اهل بیت بزرگش دین محمد صلی الله علیه وآله حیات نوینی بخود گرفت .

 التماس دعا 

محمدمهدی مومنی ها

 

تاریخ انتشار : ۴ آبان ۱۳۹۳

“عاشورا از نگاه مهربانی” در نمایشگاه نوای عاشور

Ebratha2

به گزارش حوزه فرهنگی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی فرهنگ سرای رازی؛ این نمایشگاه با هدف ارتقاء اعتصام و همبستگی اجتماعی براساس هویت و سبک زندگی دینی مبتنی بر مسجدمحوری برگزار می شود. “عاشورا از نگاه مهربانی” با ۱۵اثر در ابعاد ۱٫۵*۱ و ۷۰*۱۰۰ با بهره گیری از تکنیک رنگ روغن دارای سبک سورئال و انتزاعی است.

بنابراین گزارش؛ پیله ور از سال ۷۵ شروع به فعالیت هنری خود را آغاز کرد و کسب مقام در جشنواره هایی چون علی اصغر و نینوا، فاطمیون و … را در کارنامه هنری خود داراست. این نمایشگاه با تحققی ۲ ساله و استفاده از منابع مستند تلاش کرده است زیبایی عاشورا در فضایی خوب و مناسب به تصویر کشیده شود.

گفتنی است؛ علاقه مندان جهت حضور بازدید از نمایشگاه می توانند از ساعت ۹ تا ۱۸ به خانه فرهنگ ابوسعید واقع در میدان منیریه خیابان ابوسعید بن بست سوم مراجعه و یا با شماره تلفن ۶۶۹۶۵۵۰۳ تماس حاصل فرمایند.

 

تاریخ انتشار : ۱ آبان ۱۳۹۳

کتاب مادران مهربان به زودی رو نمایی می شود

عطا پناهی

عطا الله پناهی مدیر روابط عمومی  انتشارات عزیزستان  اعلام نمود کتاب مادران مهربان سرزمین من اولین رونمایی از این مجموعه کتابها است که قصد دارد در گسترش  فرهنگ مهربانی در میان شهروندان و هم میهنان عزیز گامهای  بلندی به یاری خدا وحضور تک تک مهربانان این مرز و بوم بردارد  وی افزود این ابتکار که ما امکان نوشتن و چاپ مطلب را برای همه علاقه مندان به امورفرهنگی با مشارکت خودشان فراهم کنیم  چندی است که توسط انتشارات عزیزستان آغاز شده . هرچند بسیار دشوار این مسیر طی شد تا امروز بتوانیم خبر رو نمایی کتاب مادران مهربان را اعلام کنیم اما برای تمامی همکاران ما در انتشارات عزیزستان و سایت بسیار شیرین است که با این روش دوگروه مخاطب جدید برای یار مهربان ایجاد کردیم  یک گروه کسانی که تابه حال دست به قلم نزده بودند تا چیزی برای چاپ بنویسند و گروه دیگر کسانی که اهل مطالعه نبودند و با این مجموعه کتاب ها به خواندن مطالب عزیزانشان تشویق خواهند شد . پناهی  همچنین افزود   آن دسته از عزیزان که موفق به حضور در اولین جلد کتاب مادران مهربان سرزمین من نشده اند  می توانند مطالب خود را برای جلد دوم این کتاب به انتشارات عزیزستان ارائه نمایند چرا که مادران مهربان این سرزمین  آنقدر بی شمارند که جای آن  دارد هر روز برایشان کتابی به این نام رو نمایی کنیم ایشان همچنین به  مجموعه کتابها کتاب مهربانی به قلم همشهریان من اشاره کردند که مقدمات آن برای اولین کتاب با عنوان ( مهربانی به قلم شهروندان اصفهانی) آماده گردیده  این کتاب به اهتمام یکی از هنرمندان جوان اصفهان مهربانو عاطفه مهوری گرد آوری خواهد شد .

تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۳

قصایدی دلنشین از شاعر مهربان

شعر+چشمه+ی+چنا+محمدحسین+انصاری+نژاد

به گزارش پایگاه خبری فرجام، مجموعه قصیده «چشمه چنا » سروده محمدحسین انصاری نژاد به تازگی به چاپ دوم رسیده است. این مجموعه شعر را که مقدمه‌ای از مرتضی امیری اسفندقه همراهی می‌کند، توسط نشر بدخشان منتشر شده و در بر دارنده بیش از ۳۰ قصیده از انصاری نژاد است. از آنجایی که این مجموعه در کمتر از ۶ ماه به چاپ دوم رسیده و توجه مخاطبان شعر را به خود جلب کرده است، شاعر و منتقد، سعید یوسف نیا یادداشتی بر این مجموعه نوشته است. این یادداشت که برای انتشار در اختیار خبرگزاری فارس قرار گرفته به شرح زیر است:

**همان شاعر مهربان و زلال همیشگی

«چشمه چنا» را با اشتیاق خواندم و هرچند آن گونه که باید و شاید با این قالب کهنسال مانوس نبوده‌ام، قصاید این مجموعه ارجمند را دلپذیر و دلنشین یافتم.

محمد حسین انصاری نژاد که شاعری خون گرم و صمیمی و صادق و بی ادعاست و در قالب غزل نیز امتحان خود را به خوبی پس داده است در قالب قصیده نیز همان شاعر مهربان و زلال همیشگی است. البته قصیده از دیرباز محمل حکمت و پند و اخلاق و مدح بزرگان بوده اما در دنیای معاصر همانگونه که دیگر قالب‌ها دستخوش تغییرات محتوایی و ساختار درونی شده‌اند، قصیده نیز به زبان نرم و خوش آهنگ و بی دست انداز غزل نزدیک شده و در عین حال فخامت خود را نیز حفظ کرده است که مصادیق این واقعیت، قصاید جناب انصاری نژاد است.

**دغدغه‌های گسترده‌تر و عمیق‌تر از گذشته

دغدغه‌ها و دل مشغولی‌های شاعر در این مجموعه نسبت به مجموعه‌های پیشین گسترده تر و عمیق‌تر شده و زبان شاعر نیز در قالب نامیرای قصیده، پخته تر و آزموده تر از مجموعه های پیشین اوست.

اکنون پس از صدها سال که از عمر شعر فارسی می‌گذرد و ما نیز از انفجار کوه و انقلاب اقیانوس گذر کرده‌ایم، قالب‌ها اهمیت همیشگی خود را در نسبت با محتوای شعر از دست داده‌اند و آنچه بیش از قالب اهمیت دارد درونمایه و جوهره شعر است و نه صرفا شکل ظاهری آن، از همین روست که دیگر مشاجره های ادبی در مورد قالب‌های دیروز و امروز شعر ایران رنگ باخته و محلی از اعراب ندارد. استقبال شاعران از قالب‌های کهن، در طی این چند دهه‌ای که از انقلاب اسلامی گذشته، بیانگر همین واقعیت است که شاعر اگر حرفی و دردی داشته باشد در هر قالبی می‌تواند آن را بیان کند و قالبهای شعر محدودیتی برای او ایجاد نمی‌کند.

در انتها گفتنی است که زیبایی و تاثیرگذاری مجموعه چشمه‌ی چنا با مقدمه صمیمانه و عالمانه دوست و برادر عزیزم مرتضی امیری اسفندقه دو چندان شده است و از آنجا که مرتضای عزیز گفتنی‌ها را گفته، من به این یادداشت کوتاه بسنده می‌کنم و به دوست مهربان و اهل ایمانم یعنی آقا محمد حسین انصاری نژاد تبریک می‌گویم که همچنان در این آشفته بازار دنیا شاعر مانده است و شاعرانه نفس می‌کشد و به ارزشهای انسانی و ایمانی پشت نکرده است.

 

منبع: فارس

تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۳

محمد علی کشاورز به حامیان مهربانی با پرندگان پیوست

keshavarz

به گزارش روابط عمومی فرهنگسرای ابن سینا، در این دیدار استاد کشاورز در زمینه طرح “مهربانی با پرندگان” گفت: این کار، فعالیت بسیار پر زحمت و ارزشمندی محسوب می شود.اما در این طرح مهم می بایست مردم نیز با شهرداری همدل بوده و همکاری کنند تا اثر بخشی آن دو چندان و سبب ماندگاری شود و از این طریق عشق و علاقه خود را به آیندگان ثابت کنند.

وی ضمن اشاره به موضوع بحران آب در ادامه از صدا و سیما نیز خواست تا در راستای روشن شدن اذهان عمومی و ایجاد حساسیت بیشتر شهروندان، نسبت به مسائل محیط زیستی با ارایه بر نامه های مناسب و تبلیغات فراگیر بیشتر در این راه فرهنگسازی کند.

کشاورزدر بخش دیگری از صحبت هایش ضمن دعوت از هنرمندان برای راه اندازی کمپین حمایت از این پرندگان، خطاب به شکار بی رویه در ایران توسط شکارچیان هشدار داد و افزود: در مملکت اسلامی ایران که ما مسلمانان ملزم به رعایت اصول و قواعد اسلامی و قرآنی هستیم ، باید بدانیم همان گونه که ما مخلوق خداوند محسوب می شویم، حیوانات و پرندگان نیز جزیی از آفریده های خداوند به شمار می آیند و گرفتن جان آن ها و شکار کردنشان ،بر خلاف امر خدا و رسول او محسوب می شود.

استاد محمد علی کشاورز ،سخنانش را با آرزوی این که مردم به آبادانی و سرسبزی میهن اسلامی کمک کنند و سرمایه های طبیعی و حیاتی آن را هدر ندهند به پایان برد.

در پایان این دیدار صمیمانه چند بلبل توسط ایشان به صورت نمادین آزاد شدند.

صفحه 14 از 19« بعدی...1213141516...قبلی »